Naar inhoud

Boekreview: Brand the Change van Anne Miltenburg

Het visueel sterke boek 'Brand the Change - The branding guide for social entrepreneurs, disruptors, not-for-profits and corporate troublemakers' is een logische toevoeging aan de gelijknamige toolkit van auteur Anne Miltenburg. Zij heeft een design-achtergrond en dit is duidelijk te zien in dit Engelstalige boek. Miltenburg laat zich tegenwoordig het liefst omschrijven als brand developer. De toolkit is overigens ooit via Kickstarter gefinancierd.

How can we create a world where a family starting a fair trade factory in Sierra Leone has as much access to knowledge on branding as a company like Coca-Cola? As a brand developer, my mission is to help change makers sell the change they want to see in the world more effectively. At The Brandling, we combine the power of tools, tribe and training to help social entrepreneurs, disruptors, activists and corporate trouble makers build brand thinking skills. We are the makers of the Brand Thinking Canvas and ‘Brand the Change’, a branding toolkit for change makers funded through Kickstarter.

De positionering van het boek

Het doe- en leesboek kent een opvallende gele cover. Het vertelt daarmee toepasselijk dat het een andere aanpak heeft dan de meeste – te theoretische – boeken die gaan over het opbouwen van een merk. Het boek is voor een brede doelgroep bedoeld, en laat zich omschrijven als een ‘Branding Guide’. Of het daadwerkelijk een gids is die tot het ultieme merk leidt, moet nog blijken. Het boek – voorzien van diverse illustraties, 23 tools en oefeningen, 14 case studies en 7 essays – is wel duidelijk op de praktijk gericht.

Het boek positioneert zichzelf als volgt:

Brand the Change unpacks the brand building process in practical steps. Whether you are building an innovative new product, creating a service for good, spreading a new idea, or positioning yourself as a leader in your field, thinking like a brand strategist will help you to create a clear, compelling offer, develop unique brand experiences and ultimately attract and convert the right audiences.

The book offers the tools and exercises to build your own brand and offers a rich array of tips from trademarking to digital marketing, and inspires with case studies of successful change-making brands.

The content has been developed based on years of experience in building brands, conversations with dozens of changemakers, understanding their branding challenges and required knowledge and skills, and extensive content testing with hundreds of workshop participants. It contains 23 tools and exercises, 14 case studies from change-making organisations across the world and 7 guest essays from experts.

De anatomie van een goed merk

In een tijdperk waar alles aan verandering onderhevig is, lijken we soms het merk te vergeten. Het boek – van ruim 220 pagina’s – opent met diverse heldere eisen waar een sterk merk aan moet voldoen:

  • het is herkenbaar;
  • het draait rondom verhalen die men kan navertellen;
  • het roept vertrouwen op;
  • het merk draait om een sterke why en is levendig.

Over het in het boek genoemde brand thinking: ...it shapes the way people think and feel.

Het boek opent met de noodzaak dat je ook de verandering moet branden. Daarmee is het – onbewust – wellicht wel de meeste frisse boodschap uit het boek.

De aannemelijkheid van een merk

Een merk moet vooral overtuigend en eerlijk zijn. Wat het communiceert, moet het ook (zelf) doen. Een sterk merk creëert immers loyaliteit en vertrouwen. In hoofdstuk 2 komen een aantal cases voorbij van onder andere Yoni en Makey Makey. Helaas zijn het niet altijd actuele en aansprekende cases omdat de merken simpelweg niet voor alle lezers herkenbaar zijn, om – gelukkig – op de valreep te worden beloond met inzichten in het bekende merk Tony’s Chocoloney. De noodzaak tot het opbouwen van een sterk merk – om bijvoorbeeld je omzet te verhogen – wordt toegelicht in de opvolgende cases.

Een merk is een mens

In hoofdstuk 3 gaan we naar de identiteit van een merk. De brand ID, core en essence komen langs en worden uitgewerkt. Een sterk merk begint bij het zoeken naar de eigen identiteit die speelt binnen de organisatie en ook duidelijk gecommuniceerd kan worden. De belofte, de visie en missie spelen hoofdrol. Een prettige aanvulling was een toelichting op gebied van rebranding geweest. Het boek draagt immers de titel Brand the Change. Niet elke organisatie bouwt vanaf nul een merk op. De onderdelen verbal en visual identity komen er wat karig vanaf. Ook gezien de achtergrond van de auteur was het prettig geweest als wellicht meer toelichting was geven hoe een merklogo zich moet bewegen in het cross-mediale landschap. Wat doe je bijvoorbeeld met een avatar? Wat doe je met je tone of voice in video en op je Facebook profiel? En.. hoe vis je nu precies die why uit de persona’s om het stap voor stap om te zetten naar attributen?

Stappenplan

In het vierde hoofdstuk kijken we stap voor stap naar de opbouw van een sterk merk. Scanbaar lopen we van sensing naar brand building. Sensing is een interessante stap. Hier lijken we de antwoorden te gaan vinden voor de needs, insights en challenges die tot een why van een sterk merk leiden. De praktische tools komen in dit hoofdstuk aan het licht. Zo is de insight generator een handige tool om inzicht om te zetten naar een identiteit of propositie. De opbouw van persona’s gaat met gevoel – voorzien van needs, een quote en sociaal-technoligische gevoeligheid – maar toch lijken we middelen als social media en contentmarketing te missen in de opbouw van een modern merk. Ondanks de praktische aanpak lijken moderne factoren maar karig aan bod te komen in het boek dat vanaf hoofdstuk 5 een opsomming kent van handige tools en templates plus diverse trucs, tips en meer onderdelen van de praktische toolkit die het boek aanvullen tot aan het laatste hoofdstuk waar het onderwerp storytelling nog heel even voorbij komt.

‘Brand the Change’ is een praktisch, fris en scanbaar boek dat conceptueel bij het onderwerp past. Toch lijken in – in het verlengde van de titel – wat moderne inzichten te ontbreken op gebied van rebranding en de branding-impact van de social media, de cross-channel service en complexe klantreizen waar ook brandbuilding mee te maken krijgt.

  • Titel: Branding the Change - The branding guide for social entrepreneurs, disruptors, not-for-profits and corporate troublemakers
  • Auteur: Anne Miltenburg
  • Uitgever: BIS Publishers
  • Pagina’s: 224 bladzijden
  • Prijs: € 29,90

De recensent is docent, spreker voor Speakers Academy en auteur van onder andere de bestseller 'Handboek Online Marketing'. Daarnaast is hij oprichter en CEO van AtMost, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie