Naar inhoud

Boekreview: CO₂NTENT! – Zuurstof voor je klanten (5 sterren)

Er wordt veel gesproken over content, contentmarketing en contentstrategie. Content als begrip is nog wel te begrijpen. We zien dat zelfs Wikipedia er een korte beschrijving voor geeft: ‘De inhoud van een dienst of product, bijvoorbeeld van een webpagina, e-mail, database of tv-programma.’ Op de website van Ensie krijgen we al een iets langere definitie: ‘Content is een verzamelnaam voor informatie die je kunt delen; content kan geschreven tekst zijn maar ook beeld en geluid.’ Je ziet het al, ook voor het woord content kunnen marketeers veel definities bedenken. Met ‘CO₂NTENT! – Zuurstof voor je klanten’ wil Antal de Waij iedereen die werkt met content houvast bieden.

Wat maakt dat content een begrip is geworden met een grote lading en belangstelling? Dat komt door het ontstaan van veel media, offline en online. Tel daar de mediaconsumptie bij op en het snel veranderende gedrag van mensen met media, plus de toename van het aantal media en devices om media te verspreiden. Die factoren bij elkaar geven een complex beeld. De marketeer moet dus nadenken welke content hij op welke wijze op welk moment en via welk device met welke boodschap bij welke persona, doelgroep, klant of mens wil krijgen. Dat maakt content complexer dan in de periode dat er nog maar één televisiekanaal was waar we allemaal naar keken.

Met het boek CO₂NTENT! ontstaat er voor elke vakgenoot die werkt met content een handleiding. Er kan namelijk geen medium geproduceerd worden zonder content. Een toelichting hoe om te gaan met die complexiteit geeft De Waij met het ‘Content Marketing Canvas Model’. Een model met de volgende onderwerpen:

  • customer journey;
  • bedrijfsperspectief;
  • klantinzichten, persona’s;
  • doelgerichtheid;
  • strategische instrumenten;
  • formats;
  • contenttypen;
  • distributiemiddelen.

Elk thema behandelt de verschillende fasen van de journey benoemd: bewustzijn, overweging, voorkeur, actie, ervaring, binding en ambassadeurschap. Achter elk onderwerp benoemt De Way dan de benodigde informatie die je moet invullen per fase. Zo ziet bijvoorbeeld het onderwerp ‘klachtinzichten, persona’s’ eruit:

Het Content Marketing Canvas Model

Het canvas is vervolgens de rode draad door het boek heen. Elk hoofdstuk bespreekt een onderwerp uit het canvas. De Waij doet dat aan de hand van een duidelijke basis. Hij geeft eenduidige en duidelijke definities van de begrippen en de termen die centraal staan in een hoofdstuk. Vervolgens worden deze begrippen gekoppeld aan de andere invalshoeken. Tegelijk wordt de relatie met de andere onderwerpen uit het canvas aangegeven. In elk hoofdstuk worden meerdere voorbeelden gegeven. Aan de hand van zo’n voorbeeld wordt dan ook het canvas ingevuld weergegeven en besproken. Op deze manier heb je niet alleen een theoretisch kader maar wordt het geheel ook vanuit een praktische invalshoek weergegeven.

Unieke online support aanwezig

Het boek geeft je handvatten, inzichten en laat de toepassingen zien. Dat betekent dat CO₂NTENT! het eerste boek is over dit onderwerp dat daadwerkelijk bijdraagt aan duidelijkheid in het complexe speelveld van content en de invulling ervan.

Veel vragen en dilemma’s worden besproken:

  • Hoe ga je om met experience in een journey?
  • Wat is het effect van storytelling?
  • Wanneer zet je welk medium het beste in?
  • Welke formats zijn er?
  • Hoe verspreid je de content?
  • Zelf doen of uitbesteden?
  • Wat is de invloed op de cultuur van de organisatie?

En vele andere dilemma’s waar je mee zit bij het ontwikkelen van een plan van aanpak voor content.

Heb je dan nog vragen? Het boek is gekoppeld aan een messenger-omgeving waar je snel het antwoord op de vraag kunt vinden of een vraag kunt stellen. Wil je daarnaast op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken, dan is er ook nog een website beschikbaar.

Zeker aan te raden als leesvoer

Het is een boek dat onmisbaar is voor elke deskundige die actief is met content. En wie is dat niet?


  • Titel: CO₂NTENT! – Zuurstof voor je klanten
  • Auteur: Antal de Waij
  • Uitgever: Van Duuren Management
  • Pagina’s: 384 bladzijden
  • Prijs: € 34,99

Antal de Waij presenteert zijn boek op woensdag 13 december 2017 tijdens de clinic 'Content Marketing Canvas Model' bij Beeckestijn Business School.

De recensent is directeur van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie