Naar inhoud

Boekreview: ‘Contentstrategie voor het web’

‘Contentstrategie voor het web’ is een praktisch boek, waarin de basiselementen worden behandeld. Aan de hand van de contentstrategiepiramide kunnen bedrijven onder andere definiëren welke thema’s, campagnes en kanalen er ingezet worden. Echter, voor een stevige onderbouwing waarom welke content ingezet moet worden, kan beter een ander boek aangeschaft worden.

Dat bedrijven niet langer alleen een corporate website hebben, is langer bekend. Het aantal kanalen is met de komst van sociale media en mobiele apparaten gegroeid, waardoor een nieuwe uitdaging is ontstaan: consistente en relevante content vereist gestructureerde en bedachtzame aanpak. Dat is waarom schrijvers Karel Kolb en Joery Bruijntjes het boek ‘Contentstrategie voor het web’ hebben geschreven.

Verschil contentstrategie en -marketing

Om consistente en relevante content te publiceren is een contentstrategie noodzakelijk, zo schrijven de auteurs. Voordat echter aan de daadwerkelijke uitvoer begonnen kan worden, moet nagedacht worden over het waarom en het wat: relevantie is key als je betrokken klanten wilt creëren. Dat deel wordt door de auteurs in hoofdstuk twee benoemd onder contentmarketing, hoewel de twee termen verderop in het boek door elkaar worden gehaald. Waar hoofdstuk 4 de kop ‘contentmarketing begint met luisteren heet’ heeft, begint het hoofdstuk zelf met ‘contentstrategie begint met luisteren’. Duidelijk wordt het er niet van.

contentstrategie voor het web kleinHet ‘waarom’ van content wordt (te) kort aangestipt. Volgens de auteurs is content de manier om als merk (h)erkend te worden als expert binnen de branche. Vervolgens wordt er gelijk doorgegaan naar het hoe, namelijk: door klanten te voorzien van alle informatie die ze nodig hebben. Bedrijven moeten daarom gaan nadenken als uitgevers, aldus Kolb en Bruijntjes. Collega’s overtuigen van deze ommekeer kan worden gerealiseerd door aan te geven dat overtuigende content uw bedrijf of merk sterker maakt.

De sterke kant van het boek zit hem in de basiselementen van het ‘hoe’. Erg sterk is de contentpiramide. Volgens de auteurs geen allesomvattend model, maar een uitgangspunt die uit te breiden is op punten waar dat nodig is. De onderdelen van de piramide (kernboodschap(pen), thema’s, issuekalender, campagnes, kanalen en doelgroep) worden belicht in de opvolgende hoofdstukken, waarmee een duidelijke contentuitvoer kan worden opgezet.

Verschil content en kanalen

Jammer is de beschrijving van ‘content’. Hoewel het natuurlijk moeilijk is om alle soorten content te belichten, worden er weinig woorden gewijd over hoe overtuigende content wordt gecreëerd en wordt content nogal eens verruild voor kanalen. Vervolgens wordt in het hoofdstuk kanalen ook weer content aangehaald, deze keer iets uitgebreider.

De slordigheid waarmee sommige hoofdstukken geschreven lijken te zijn en waarmee de volgorde van de hoofdstukken is opgebouwd, doet afbreuk aan de basiselementen die in dit boek naar voren worden gebracht en marketeers kan helpen om de consistente en relevante content neer te zetten. Daarbij is het te betwisten of bedrijven zichzelf moeten zien als uitgever. Zoals Helge Tennø, innovatie-expert en digital director bij Dinamo, het zegt: als we internet zien als een mediaplatform, dan missen we de potentie van internet. Content is maar één van de facetten.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie