Naar inhoud

Boekreview: Customer Mobile Experience & Mixed Reality

“Het is een understatement dat het marketingvak is veranderd. Marketing is 180 graden gedraaid en verschoven van ads naar add. Marketeers die nog geloven in zenden en denken dat branded content en inbound marketing maar onzin zijn, hebben alle reden om bang te zijn. De regels en de wetten, de modellen en methodieken en de definities en stellingen die ik vroeger tijdens mijn studie doornam, zijn achterhaald. Zo heeft ook customer centricity een andere realiteit gekregen met toetredeing van belevingstechnieken als augmented en virtual reality.”

De auteur

Dit schrijft Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School, in het voorwoord van het boek ‘Customer Mobile Experience & Mixed Reality’. Dit is het nieuwste boek van Patrick Petersen, onder andere docent bij dat opleidingsinstituut. De auteur ken ik goed. Dat wil zeggen, ik heb volgens mij alle boeken gelezen die hij geschreven heeft en hem als een inspirerende docent ervaren. Verder kom ik Petersen regelmatig tegen tijdens een event waar hij een presentatie geeft en lees ik bijna al zijn tweets. En iedereen die @Onlinemarketeer kent, weet dat dit een hele opgave is. Ook dit boek heeft hij tijdens een speciale clinic gepresenteerd die ik heb bezocht. Kortom, ik durf te stellen dat ik weet met wie ik te maken heb. Met die gedachte heb ik dit boek gelezen.

Vernieuwend

Wanneer ik één woord moet noemen over dit boek, is dat het vernieuwend is. Petersen vat in dit boekwerk samen wat hij gedurende vele jaren verzameld en verteld heeft. Daar voegt hij de component mixed reality aan toe. Ook deelt hij de onderzoeksbevindingen die hij opdeed in 2016 en 2017 voor zijn master-opleiding aan de London School of Business & Finance. Een onderzoek naar de rol van mixed reality in de customer experience, een wetenschappelijke insteek dus.

Mixed reality

De eerste hoofdstukken scheppen een toekomstig en relevant kader. Wat wordt bedoeld met mixed reality? MR is de vermenging van alle contentvormen, met daarbij als expliciet toegevoegde onderdelen virtual en augmented reality. Het is een mix van een virtuele en fysieke werkelijkheid. En het toevoegen van de laatste twee is het nieuwe denken. VR en AR gaan de wereld veranderen. En niet zo’n klein beetje ook. In 2017 lijkt de gemixte werkelijkheid – op basis van diverse onderzoeken – dan eindelijk door te breken. Het boek komt dus goed getimed.

Het boek

Als je eerder een boek van Petersen gelezen hebt, komt de opbouw je zeker bekend voor. Tjokvol met modellen, uitleg van begrippen en ook nu weer een eigen website die veel zaken toevoegt, zoals filmpjes en andere achtergrondinformatie. Ik vind het fantastisch. Het maakt het boek tot zo veel meer dan een ‘paper thing’. Zo kun je diverse VR- en AR-cases online beleven met unieke aanvullende content. Het is voor mij juist deze toevoeging die de boeken van Petersen uniek maakt. En ook dit heb ik eerder geschreven: het zou fantastisch zijn als het boek QR-codes bevat die mij direct naar de bedoelde pagina brengen, in plaats van een URL. Een on-going discussie.

Status VR en AR

Hoe denken wij eigenlijk over VR en AR? Is dit iets wat al behoorlijk tussen de oren zit? Of nog behoorlijk nieuw? Geaccepteerd? Ver-van-mijn-bed, want ik speel geen spelletjes? Of ga je er al serieus over nadenken? Ik kan je adviseren om het boek te lezen. Zeker wanneer je je net begint te oriënteren. Dit boek geeft je namelijk veel achtergrondinformatie en insights die je kunnen helpen met het ontwikkelen van je eigen strategie.

Crossmediaal

Het crossmediale boek is een aanrader voor eenieder die interesse heeft in de ontwikkelingen op het gebied van marketing, CRM en de verschillende platformen die je daarvoor kunt inzetten. Interesse in de geschiedenis en ontwikkeling? Staat beschreven. Interesse in mogelijke ontwikkelingen? Staat beschreven. Kortom: Voor veel lezers een boeiend boek. Ondersteund met een eigen website, boordevol met filmpjes en extra informatie, en een Twitter-account, maakt dit alles het eenvoudig om precies die informatie te zoeken die jou in een overtuigende marketing-wise mixed reality brengt.

  • Titel: Customer Mobile Experience & Mixed Reality
  • Auteur: Patrick Petersen
  • Uitgever: Van Duuren Media
  • Doelgroep: Marketingmanagers, socialmediamanagers, contentmarketeers, webmanagers, communicatieprofessionals, businessconsultants
  • Pagina’s: 304 bladzijden
  • Prijs: € 32,50

De recensent is werkzaam als operationeel specialist intake en service bij de Nationale Politie.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie