Naar inhoud

Boekreview: ‘Databedreven marketing’ van Danny Oosterveer

In het digitale domein laten we overal onze footprints achter. Bij alle activiteiten online laten we namelijk sporen na. Sterker nog, ook wat we offline doen, wordt veelal digitaal vastgelegd. De hoeveelheid data waarover organisaties tegenwoordig kunnen beschikken, is dan ook gigantisch. Met het boek ‘Databedreven marketing’ reikt Danny Oosterveer marketeers de kennis en vaardigheden aan om deze waardevolle gegevens naar zinvolle inzichten te vertalen en daarmee hun marketinginspanningen te verbeteren. Marketing op basis van data, hoe kun je er nog bedrevener in worden?


Databedreven marketing

Net nu ik dacht met mijn ervaring alle hoeken van de kamer gezien te hebben, komt Danny Oosterveer met een boek en blijken er nog veel meer gaten, haken en hoeken in het marketingvakgebied te zitten. Hij diept deze uit, benoemt de thematiek helder plus vaak eenvoudig en maakt er een zeer leesbaar verhaal van. Et voilà, ‘Databedreven marketing’ met ruim 300 pagina’s ligt voor je op tafel.

Het is een heerlijke combinatie van goede zaken uit de oude marketing en communicatie, toegepast met actuele digitale technieken. Daar is bovendien een sausje privacywetgeving doorheen gemixt. En steeds tilt de auteur je als lezer op om weer óver de materie heen te kijken. Dat is je eigen vak relativeren, van buiten naar binnen kijken en de consumenten centraal blijven stellen. Kortom, het is een zowel zeer compleet als actueel stuk vakmanschap.

Degelijk vakwerk

Hoe steekt het boek in elkaar? Op basis van de bekende kwaliteitscirkel van William Deming is een variant daarop gemaakt. Aan de hand van de stappen plan, execute, analyze, communicate, optimize word je door het boek heen geleid. Dat is uitgewerkt in zeven hoofdstukken, elk afgesloten met een samenvatting. Het is een staaltje goed en degelijk vakwerk, met kritische reflecties waar jij als lezer goed mee uit de voeten kunt.

Is er dan niks op aan te merken? Natuurlijk wel, al zit dat met name in de old school-hoek. En daarbij kun jij je evengoed afvragen of dit wel afbreuk doet aan het totaal… Maar toch wil ik het even benoemen. Zo wordt op pagina 99 in een schema gesproken over een gesloten onderzoeksvraag versus een open onderzoeksvraag. Hint: een gesloten vraag begint altijd met een werkwoord, een open vraag met de H van hoe of de W van wie, wat, waar, wanneer of waarom.

Digitale landschap

Wat er op basis van alle studies naar de digitalisering als – strategische – richting uitkomt, kun je goed met kwalitatief onderzoek verdiepen – zoals met offline groepsdiscussies en interviews om achter de motivaties te komen. Deze resultaten kun je dan weer inzetten om in een digitale omgeving kwantitatief te toetsen, respectief als input te gebruiken voor de creatieve ontwikkeling en de keuze van het creatieve format.

Bij de share of voice op pagina 264 legt de schrijver bijvoorbeeld correct uit wat het is. Maar hoe je er vervolgens mee om kunt gaan en de relatie naar de share of market kunt leggen, ontbreekt – vooralsnog. On top off that had er een kritische noot aan toegevoegd kunnen worden. De metric creatie ontbreekt namelijk volledig in deze berekening, oftewel de share of voice en de share of market zijn als een auto zonder stuur en wielen.

Databedreven marketing

Denk aan iemand die goed is met data. Wat zie je voor je? Iemand die bedreven is met data noemen we een data-analist, web-analist of data scientist. Hoewel de meeste marketeers en communicatiespecialisten zich niet met deze nerds kun identificeren, zien ze wel het belang van hun enorme kennis en vaardigheden voor marketing. Zij weten als geen ander data te analyseren en kunnen statistische modellen toepassen. Maar goed zijn met data is niet iets wat alleen aan deze specialisten is voorbehouden. Om het verschil te maken, is het juist belangrijk dat er meer databedreven marketeers, communicatiespecialisten, ondernemers en andere professionals komen.

Sterker nog: je bént al een datamarketeer, al besef je dit zelf nog niet. Want of je nu socialmediamarketeer bent en je content op Facebook aan de man probeert te brengen, een zoekmachinemarketeer die websites zo goed mogelijk wil laten ranken op Google, een e-mailmarketeer die zijn e-mailaflevering wil verbeteren of een adverteerder die de meest relevante doelgroep wil bereiken – in elk van deze situaties beschik je over directe feedback van je marketinginspanningen. Bijvoorbeeld als socialmediamarketeer kun je op basis van real-time feedback in de vorm van data bepalen welke content wel of niet aanslaat. En als zoekmachinemarketeer monitor je de gemiddelde posities van zoekwoorden en optimaliseer je de content op pagina’s om het aantal clicks naar je website te vergroten.

Uit: ‘Databedreven marketing’ van Danny Oosterveer


Leerzame aspecten

Er zitten ook geinige en leerzame aspecten in het boek. In hoofdstuk 5 – Analyse – wordt gewaarschuwd – door de man die onder meer als onlinemarketeer werkt voor dierentuin Koninklijke Burgers’ Zoo – voor de highest-paid person’s opinions, afgekort als Hippo’s, en de zero evidence but really adamants, afgekort als Zebra’s. Ontwapenen doe je deze functionarissen door met feiten op de proppen te komen en met data te strijden. En even later wordt dit gevolgd door: “Als marketeer moet je niet alleen doen, maar je vooral blijven richten op resultaat. Want daarmee maak je het verschil.”

Samengevat, dit boek staat wat mij betreft op het schap naast onder andere het standaardwerk van Philip Kotler en Ko Floor & Fred van Raaij. Die boekenplank is vrij smal en biedt maar plaats aan vier á vijf marketingboeken die je direct binnen handbereik wilt hebben. Want dit boekwerk van Danny Oosterveer – let op: een onbeveiligde website… – biedt als geen ander heerlijk veel houvast en richting wanneer jij als marketeer professioneel aan de slag wil – of moet – met data.

Warm aanbevolen

Het gaat zowel over de instructie – hoe dan? – als om meer, dieper, beter nadenken over wat relevant is en toepasbaar is voor het resultaat van jouw bedrijf of instelling. ‘Databedreven marketing’ wordt bij deze dus warm aanbevolen. Het kópen dien je als marketeer als de eerste stap te zien. Want daarna is het zaak alle elementen eruit toe te passen in je dagelijkse marketingpraktijk, omdat dat het hoogste rendement oplevert.

  • Titel: Databedreven marketing
  • Auteur: Danny Oosterveer
  • Uitgever: Noordhoff
  • Pagina’s: 312 bladzijden
  • Prijs: € 24,95

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Foto: Unsplash

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie