Naar inhoud

Boekreview: De conversation company (4,5 sterren)

‘De conversation company’ is de succesvolle opvolger van ‘Conversation manager’. Steven van Belleghem heeft wederom een toegankelijk en inspiratievol boek geschreven waarmee de marketingmanager direct aan de slag kan om het onderbenutte conversatiepotentieel van medewerkers in te zetten. Het boek schiet alleen te kort in het aanreiken van handvatten om medewerkers die vanuit een traditionele wereld komen, te helpen denken vanuit de sociale, online context.

Het boek

Een jaar na het boek ‘De conversation manager’ publiceert Steven van Belleghem het tweede deel, genaamd ‘De conversation company’. Met managers alleen kom je er niet, het hele bedrijf moet woordvoerder van het merk worden en sociale media kunnen daar goed voor worden ingezet. In het boek wordt uitgelegd hoe je van iedereen in je bedrijf een marketeer maakt en onderbenut conversatiepotentieel inzet voor je bedrijf met behulp van de vier c’s: customer experience, conversatie, content en collaboratie.

De beoordeling

Innovatief: net als het voorgaande boek ‘De conversation manager’ kijkt Van Belleghem in dit boek ook hoe sociale media een toegevoegde waarde kunnen bieden voor marketeers. Ondanks dat bedrijven zich in vergaande mate bezighouden met sociale media als marketingkanaal wordt de waarde van een sociaal netwerk om het hele bedrijf neer te zetten en te laten groeien nog te weinig benut. Daar maakt dit boek een verschil in.

Inspiratie: marketeers en managers zullen aan inspiratie niet te kort komen. Het boek staat vol met voorbeelden en cases om de uitlegde theorie te ondersteunen. Aan het eind van elk hoofdstuk staan daarbij ook links naar meer informatie, cases en filmpjes die uiteraard in het boek niet opgenomen konden worden.  

Praktisch: het boek is naast inspiratievol ook praktisch door de vragen en opdrachten die in het boek zijn opgenomen. Aan het eind van elk hoofdstuk staan vragen die bedrijven zichzelf kunnen stellen om erachter te komen waar hun onderbenut potentieel ligt. Ook zit er in het boek een soort scorelijst om te bepalen waar het bedrijf nu staat. Dat geeft de lezer niet alleen inzicht hoe ze verder komen, maar ook waar ze nu staan en hoe ver ze daarom nog moeten gaan.

Eindoordeel

4,5 sterDe grootste tegenvaller van het boek is de summiere ruimte voor cultuur en het ontbreken van changemanagement vraagstukken. Zeker voor bedrijven waar de traditionele manier van zaken doen al tientallen jaren wordt aangehangen, wordt het lastig om deze veranderingen door te voeren zonder enig idee te hebben hoe dat dan moet gebeuren. Afgezien daarvan biedt dit zeer prettig te lezen boek een volwaardige opvolger van ‘De conversation manager’ en moet dit boek op de must-read lijst als u het potentieel dat binnen en buiten uw bedrijf ligt wilt benutten. Als u het al niet gelezen heeft.”

Titel: De Conversation Company
Auteur: Steven van Belleghem
Uitgever: Lannoo Campus/ Van Duuren Management
Doelgroep: marketeers, marketingmanagers, chief customer officers, social media managers
Pagina’s: 251
Prijs: € 29.99

conversation company

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie