Naar inhoud

Boekreview: ‘De luie manager’ van Martin Waaijer

Met 'De luie manager' levert auteur Martin Waaijer geen simpel stappenplan dat een medewerker zomaar omtovert naar de ideale manager. Het boek draait vooral om focus en slimmer werken. Dit thema is natuurlijk is natuurlijk al goed voor een hele boekenkast. In deze publicatie effectiever werken, anders dan veel en lang werken, de kernboodschap. Interactie, medewerking, motivatie en je vooral focussen op de dingen die ertoe doen, dat is het motto dat tevens de cover siert.

Heb je het ook zo druk? Een overvolle agenda maar nooit tijd voor een goed gesprek? Hard werken lijkt de norm voor managers, maar het is tijd om die norm los te laten. Managers horen problemen niet op te lossen door hard te werken, maar door slimme oplossingen te bedenken. Een goede manager is een luie manager.

Martin Waaijer presenteert een wenkend perspectief voor de manager die weer tijd wil voor de dingen die er echt toe doen: zorgen voor visie, ondersteuning en reflectie. Als je stopt met alle zinloze rituelen, creëer je de tijd om een goede manager te zijn.

Word ook een luie manager en doorbreek de negatieve interactiepatronen met je medewerkers. Ontdek hoe ze gemotiveerder raken, meer verantwoordelijkheid nemen, je minder lastigvallen maar je wel mobiliseren als het nodig is.

Een betoog

Adviseur Martin Waaijer heeft 34 jaar ervaring in onderzoek & ontwikkeling en strategische planning. Zijn ervaring beslaat de hele productlevenscyclus van research tot en met marktintroductie. Hij heeft het boek als een betoog geschreven. Met een frisse blik toont hij boek een andere manier van werken, maar toch vooral een andere manier van denken.

Waarom beschouw jij als manager dit als jouw probleem?

Beginnend met een duidelijk kader omschrijft de auteur het deterministisch wereldbeeld dat wij hebben – en toepassen – bij het leiden van organisaties. Zo gaan de credits naar de leider als het goed gaat en geven wij externe factoren de schuld als het slecht gaat met de organisatie. Dit wereldbeeld was succesvol in de periode van aanbodcreatie, de periode na de oorlog en de tijd van de wederopbouw. Interessant is het inzicht in het Abilene-paradox dat rituelen gebruikt om besluitvorming door een groep te laten voltooien en dus geen individu verantwoordelijk maakt.

Doel en richting

We zoeken zingeving. Dat is duidelijk en daarbij “dienen wij de onzekerheden te accepteren”, aldus de auteur. Interessant is zijn visie op het betrekken van medewerkers bij de creatie van… visie. Concrete adviezen uit het boek zijn:

  • laat los en verplaats het probleem van management naar de operationele laag;
  • vertrouw op de kennis van je medewerkers;
  • geef aandacht, gebruik humor en let op je taal;
  • schaf zinloze rituelen – zoals teveel vergaderen – af.

Deze adviezen zijn aannemelijk. Maar of deze in elke prestatiegerichte organisatie werken, is zeker niet bewezen en evenmin aannemelijk.

Slotconclusie

Waar het boek fris begint met het credo dat het allemaal anders moet en kan, zwakt Waaijer zijn eigen inzichten af door terug te vallen op oude principes zoals de noodzaak tot het hebben van een visie. De auteur lijkt de minder stabiele wereld en markten als een stabiele externe factor te zien waar je je als organisatie elk moment op kunt inrichten.

Ook is het advies om van elke organisatie een zelforganiserend systeem te maken een volmaakte toestand die niet te bereiken is voor elke organisatie. Zelfdiscipline en bedrijfscultuur worden afgevlakt en lijken – volgens de inzichten uit het boek – eenvoudig aan te passen. Terecht draait het betoog om het betrekken van medewerkers bij onder andere visie en organisatie. Medewerkers worden dus – in dit betoog – zelfsturende managers.

De nuchtere kijk op management en het leiden van een organisatie leest prettig weg. Toch toont het betoog – onbewust – aan dat de huidige manager hard moeten werken aan het platter maken van zijn organisatie en beter selecteren op ondernemend personeel ten einde een zelfsturende organisatie mogelijk te maken.

  • Titel: De luie manager – Waarom als BETER WERKT als je MEER TIJD hebt voor de dingen ERTOE DOEN
  • Auteur: Martin Waaijer
  • Uitgever: Uitgeverij Haystack
  • Pagina’s: 192 bladzijden
  • Prijs: € 22,50

De recensent is docent, spreker voor Speakers Academy en auteur van onder andere de bestseller 'Handboek Online Marketing'. Daarnaast is hij oprichter en CEO van AtMost, een bureau gericht op online marketing.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie