Naar inhoud

Boekreview: ‘De onsterfelijke onderneming’ van Fons Van Dyck

In deze tijd van rigoureuze veranderingen wordt de levensduur van ondernemingen steeds korter. We zien grote namen verdwijnen uit een commerciële landschap waar slechts een beperkt aantal bedrijven hét recept voor de succesvolle waarborg voor continuïteit heeft ontdekt. Aan de hand van het succes én de mislukkingen van Apple – van opkomst via ondergang tot wederopstanding – schetst Fons Van Dyck in het boek ‘De onsterfelijke onderneming – Overleven in disruptieve tijden’ een bewezen gids voor een gezonde langetermijnstrategie. De beoordeling in slechts zes woorden? Werkelijke perfectie, tot in het detail.

Dat waren overigens niet de eerste gedachten die door mijn hoofd schoten. Hoezo overleven in disruptieve tijden? Dát dacht ik wel, met mijn allergie voor modewoorden. Maar de namen van de chief executive officers op cover maakte mij toch nieuwsgierig – het boek bevat namelijk ook persoonlijke getuigenissen van Jef Colruyt van Colruyt, Michel Moortgat van Duvel Moortgat, Jeroen van Eeghen van Van Eeghen & Co en Christian Van Thillo van De Persgroep. Daarom heb ik het recensie-exemplaar toch in ontvangst genomen en ben ik met lezen begonnen.

Al na enkele pagina’s leesgenot laat ik mijn vooroordeel los. Dit een exemplarisch voorbeeld van doorwrochte, onderbouwde en lezenswaardige managementliteratuur. Doorwrocht, omdat aan elke verwijzing een prima duiding is toegevoegd waar de aangevoerde bron te vinden is. Onderbouwd, omdat elke bewering gestaafd wordt met correcte wetenschappelijke literatuur. Lezenswaardig, omdat het helder en duidelijk geschreven is – een manier van schrijven die niet vermoeit. Uitputtend is hooguit de hoeveelheid informatie die je onder ogen krijgt en die je tot nadenken stemt.

Geschiedenis van Apple

Inhoudelijk kent het boek drie invalshoeken: de geschiedenis van Apple, de interviews met de vier CEO’s van familiebedrijven in de Benelux en het AGIL-paradigma. Dit gedachtekader is de leidraad in het boek. AGIL is een afkorting die stamt uit de veranderingstheorie van Talcott Parsons en staat voor adaptation, goal attainment, integration, latency. Fons Van Dyck heeft dit naar het Nederlands vertaald in aanpassen, doel bereiken, integreren, langetermijnconsistentie bewaken.

Het AGIL-paradigma

De zienswijze van AGIL heeft als doel om ondernemers structuur te geven in hun beslissingen, in hun visie waar de onderneming naar toe moet, kan en wil. Ze kunnen het als een spreekwoordelijk kompas in hun onderneming toepassen. Als met een rode draad verweven komt in elk AGIL-hoofdstuk de veertigjarige historie van Apple terug. De schrijver geeft voorbeelden van waar het bij Apple daadwerkelijk bijna fout ging en waar het met een bijna buitengewone perfectie juist goed ging.

Interviews met vier CEO’s

Steeds wordt een hoofdstuk afgesloten met een praktijkcase: een interview met de CEO van een onderneming in de Benelux. Prettig dicht bij huis gehouden – bravo – in plaats van de steeds vaker voorkomende trend om maar weer eens een voorbeeld uit de Verenigde Staten van Amerika te halen. Kenmerkend voor deze vier niet-beursgenoteerde bedrijven is dat deze al vele decennia bestaan en krachtige stormen wisten te doorstaan.

Intrinsieke drijfveren

Het Belgische financieel-economische magazine Trends heeft de interviews met deze vier CEO’s integraal overgenomen, gespreid over meerdere edities. De reden over deze onbewerkte overname is de veelheid aan intrinsieke drijfveren en achtergronden die Fons Van Dyck heeft beschreven. Dat maakt de interviews dat ook behoorlijk uniek. Je vindt uitgewerkte weergaves van ‘CEO’s getuigen over AGIL’ in de online edities van 21 maart, 28 maart, 4 april en 11 april 2019.

Vorm van reflectie

Wel zie ik daar iets van een contradictie. Daar waar de historie van Apple met werkelijk alle ups en downs beschreven wordt, heb ik de interviews daarentegen als wat vlak ervaren. De auteur geeft in een telefonische toelichting aan dat er over het iconische merk Apple zo veel is gepubliceerd en bijna buitenproportioneel veel te verzamelen is. Dat is in tegenstelling tot de vier familiebedrijven, waar amper intern organisatienieuws te vergaren viel. Vandaar dat hij bewust gekozen heeft voor deze vorm van reflecteren op het AGIL-paradigma. Waarvan akte.

Waarborg voor continuïteit

In ‘De onsterfelijke onderneming’ houdt de merkstrateeg een vurig pleidooi voor het noodzakelijke denken richting lange termijn. En passant rekent hij daarbij af met clichés en fabels over succesvolle bedrijven. Hij levert met dit boek een routeplan dat geldt als een waarborg voor continuïteit met praktische adviezen voor elke ondernemer in deze tijd van voortdurende verandering. Wat letterlijk in de kantlijn opvalt en wat ik graag nadrukkelijk wil vermelden, is de uiterst kundige nomenclatuur. Fons Van Dyck levert ook hierin echt perfect werk. En zelfs aan extra flappen in de omslag – als bladwijzers – is gedacht.

Sterk, voorbeeldig en duidelijk

Kortom, met z’n 261 pagina’s is ‘De onsterfelijke onderneming’ een lezenswaardig en toegankelijk boek. Inhoudelijk is het sterk en voorbeeldig. En heel duidelijk – een zeer degelijk kompas om een onderneming op te laten varen. Dat de auteur eerder een nominatie kreeg voor het “Managementboek van het Jaar’ en de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ ontving, verwondert na dit magnum opus niet. Voor dit levenswerk mag mijns inziens aan Fons Van Dyck de hoofdprijs uitgereikt worden in de buitencategorie.

Een welgemeend compliment, Fons!

  • Titel: De onsterfelijke onderneming – Overleven in disruptieve tijden
  • Auteur: Fons Van Dyck
  • Uitgever: LannooCampus
  • Pagina’s: 261 bladzijden
  • Prijs: € 29,99

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van mediabureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie