Naar inhoud

Boekreview: ‘De power van een contentplatform’ van Cor Hospes

Stop met het uitstrooien van online content op media die niet van jezelf zijn. Leid je publiek naar je eigen contentplatform met verhalen die er toe doen. De plek waar jij zelf – rechtstreeks – een relatie met je publiek kunt opbouwen. Waar jouw bedrijf of organisatie kan uitgroeien tot een expert en van waaruit jij die autoriteit kunt verzilveren. Dat is de boodschap die Cor Hospes brengt met zijn boek ‘De power van een contentplatform – Hoe maak je verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek?’.

Hoe kun je in deze tijd van social media en duizenden reclameprikkels per dag een relatie opbouwen met jouw publiek? Het antwoord van contentmarketeer Cor Hospes klinkt eenvoudiger dan het is: bouw je eigen contentplatform. Dat is namelijk de ultieme plek om de relatie met je klanten en prospects een definitieve status te geven. Op zo’n platform kun jij je expertise tonen en jouw autoriteit uitstralen – met positieve financiële resultaten.

Contentmarketing

Als merkjournalist, spreker en schrijver van verschillende boeken over contentmarketing, storytelling en social media weet Cor Hospes waarover hij praat. Hij introduceert in zijn boek een model en een draaiboek waarmee organisaties kunnen werken aan hun eigen contentplatform en contentcultuur. Het draait daarbij volgens hem om het maken van verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek.

Practice what you preach. Dat moet de auteur ook gedacht hebben, want het boek bevat naar schatting zo’n 300 vlot geschreven verhaaltjes over tal van onderwerpen – verdeeld over een proloog, negen hoofdstukken en een epiloog. De negen hoofdstukken gaan over hoofdthema’s als ‘Waarom een contentplatform?’, ‘Vertel onderscheidende verhalen’, ‘Contentmarketing is cultuurverandering’, ‘Eer(st) je publiek’, ‘Begin bij het begin: je STE’ en ‘Vertaal je DNA naar een contentplatform met domeinen, thema’s, formats en rubrieken’. Want pas daarna kun je jouw publiek uitbouwen en verzilveren.

Contentplatform

In het boek komen ook de zes stappen van het contentplatformmodel aan bod. Die gaan over:

  1. stel je audience op de eerste plaats;
  2. vind je STE – jouw unieke overtreffende trap;
  3. benoem je roem;
  4. kies je rubrieken;
  5. bouw je publiek uit;
  6. rol uit en verzilver.

De rode lijn in het boek is al snel duidelijk. Bouw je eigen contentplatform! Want als je kiest voor massamedia als Facebook, Instagram en LinkedIn, ben je vooral de beurs aan het spekken van Mark Zuckerberg en consorten. Ook ziet de auteur het einde naderen van alles-voor-iedereen-platforms als Amazon en Alibaba. De toekomst is in de optiek van Cor Hospes aan de gespecialiseerde nicheplatforms.

Storytelling

Dus ga op zoek naar je eigen niche, claim je dat specialisme en bouw je eigen contentplatform als publieksbinder. Daarbij denk je in verhalen en niet in kanalen. Dat is echter niet van vandaag op morgen geregeld. Het is een kwestie van een lange adem en het vraagt om een contentcultuur, daar waar nu nog vaak een reclamecultuur heerst. Doe contentmarketing dus goed, met goede betekenisvolle verhalen. Kies voor kwaliteit boven kak. Of doe het niet, zoals een van de vele adviezen van de auteur luidt.

Cor Hospes heeft met ‘De power van een contentplatform’ een actueel en goed leesbaar boek geschreven. Zonder handige inhoudsopgave, maar dat is ongetwijfeld bewust gedaan. Het boek staat boordevol ervaringen, tips en praktijkvoorbeelden van tal van bedrijven uit binnen- en buitenland. Wat dat betreft, is het boek als een snoeptrommel waar je naar hartenlust in kunt grabbelen.

Contentcultuur

Het boek bestrijkt een groot spelveld: van tips en trucs over de belangrijkste onderdelen van een verhaal, de empathiekaart waarmee je de doelgroep in kaart brengt, hoe je jouw publiek in beweging brengt en de acht stappen naar een contentmarketingcultuur tot medewerkers die als contentambassadeurs fungeren en contentmarketing als businessmodel. Content is king and content marketing is here to stay, dus alle reden voor marketeers en communicatieprofessionals om zich in deze materie te verdiepen.

Op het gebied van contentmarketing is echter nog veel werk aan de winkel en daar kan dit boek zeker bij helpen. Want, zo schrijft de auteur, 40 procent van de merken die met contentmarketing bezig is, ontbeert een visie en concrete marketingdoelen. Men komt vaak niet verder dan een blogje hier en vlogje daar en die blijken maar al te vaak onvindbaar te zijn. Of zoals het Japanse gezegde luidt: “Visie zonder actie is dagdromen en actie zonder visie is een nachtmerrie.” Zo is het met contentmarketing ook.

  • Titel: De power van een contentplatform – Hoe maak je verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek?
  • Auteur: Cor Hospes
  • Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
  • Pagina’s: 240 bladzijden
  • Prijs: € 24,99

Sjors van Leeuwen is eigenaar van adviesbureau Indora Managementadvies en initiatiefnemer en coördinator van het Zorgmarketingplatform. Hij is ook auteur van het boek ‘Wendbare strategie op één A4 – Inclusief Wendbaarheidscanvas’ en coauteur van het boek ‘Power to the people – Sterk merk in de zorg’.

Tip: Wil je leren hoe je klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Centric Strategie & Leiderschap wat voor jou!

  • Je leert hoe je een klantgerichte cultuur kunt creëren, meten en hierop bijsturen.
  • Naast de opleiding maak je een customer centric plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie