Naar inhoud

Boekreview: De wet van de paracetamol

De wereld om ons heen verandert snel. Producten die vandaag relevant zijn, kunnen deze relevantie morgen alweer verloren hebben. Denk ook aan concepten en businessmodellen. Deze veranderen ook in een hoog tempo. Volgens Paul Moers, auteur van het boek ‘De wet van de paracetamol’, is de volgende uitspraak treffend: “Stilstand in de huidige maatschappij is niet langer achteruitgang, stilstand is nu dodelijk.”

De relatie met paracetamol in de titel van het boek is eenvoudig en verklarend. Bij hoofdpijn of andere lastige pijnlijke aandoeningen helpt paracetamol. Een doosje paracetamol kost slechts een enkele euro. Dat betekent dat je op relatief eenvoudige manier de pijn kun bestrijden. Leg deze metafoor daarom naast winkelformules die niet werken, businessconcepten die pijn doen en producten die niet meer naar behoren werken. Om te kunnen overleven, moet je actief de verandering zoeken. Dat is de conclusie.

Moers stelt in zijn boek ook de toegevoegde waarde voor de klant als centraal uitgangspunt neer. Wat maakt nu dat klanten wel of niet bij je kopen? Waarom kopen mensen het ene product met gemak online en heeft het andere product een zeer uitgebreid probleemoplossend gedrag? En de prijs is daarbij vaak niet eens het criterium. Het is de toegevoegde waarde die klanten zoeken en willen ervaren.

Ontwikkelingen die leiden tot een waardepropositie

Aan de hand van de ontwikkelingen van vanaf de jaren vijftig tot nu laat Moers zien dat de maatschappij is veranderd en dat wij als mens zijn veranderd. Mijn eigen uitspraak “We leven in de 21ste eeuw met 19de eeuwse bedrijven” is een samenvatting van dit deel van het boek. Moers legt daarna de relatie van deze ontwikkelingen naar het stijgende belang van de waardepropositie. Aan de hand van cases als C&A, Heineken en Apple laat Moers zien hoe deze voortdurend aandacht schenken aan de waardepropositie. Kenmerkend voor het succes om andere en nieuwe proposities te ontwikkelen, ligt aan de samenwerking in het team. Een multidisciplinair team dat met elkaar werkt aan de veranderende propositie, dat heeft een sterke voorkeur.

Succes via het Klantinzichtcanvas

De uitkomst van het vaststellen van de propositie kan aan de hand van het Klantinzichtcanvas. Vragen als ‘Wat zijn de pijnpunten van een klant?’, ‘Waar worden mensen blij van?’ en ‘Waar denken mensen nog helemaal niet aan?’, zorgen voor een goed inzicht in de klant en datgene waar de klant echt op zit te wachten.

Ontwikkel je eigen WaardePropositiePanorama

Moers ontwikkelt vervolgens met het WaardePropositiePanorama in acht stappen een innovatieve waardepropositie. Aan de hand van het vernieuwde concept van Jumbo, de aanpak van restaurantketen Vapiano en het Floriade-concept, laat Moers zien hoe deze acht stappen leiden tot succes. De klant zit, mogelijk onbewust, te wachten op een andere toegevoegde waarde dan een aantal jaar geleden. Dat komt natuurlijk voort uit het veranderende gedrag. Dat maakt dat je anders moet zijn, voorop moet lopen en proactief moet zijn. De quote die Moers gebruikt, luidt: “Wie achter de kudde aan loopt, loopt in de shit.”

Op basis van zes waarden bepaalt Moers daarna de Toegevoegde Waarde. Deze zes waarden zijn emotioneel, fysiek, mentaal, sociaal, inspiratie en economisch. Aan de hand van voorbeelden en cases geeft Moers invulling aan deze waarden.

In het boek wordt veel gewerkt met praktische voorbeelden en cases van aansprekende merken en labels. De laatste twee hoofdstukken gaan over Blokker en AFAS. In deze uitgebreide cases geeft Moers de samenhang tussen de verschillende modellen goed weer en weerspiegelt hij zijn visie op de ontwikkeling van de waardepropositie. Een goed leesbaar boek met veel voorbeelden en cases.

  • Titel: De wet van de paracetamol – Zo vernieuw je de waardepropositie van je aanbod
  • Auteur: Paul Moers
  • Uitgever: Van Duuren Management
  • Doelgroep: Marketingmanagers, managers business development, directeuren, klantmanagers, CRM-managers
  • Pagina’s: 192 bladzijden
  • Prijs: € 24,99

De recensent is directeur van CustomerTalk en hoofdredacteur van Bijgespijkerd.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie