Naar inhoud

Boekreview: Er zit (wel) omzet in aardig zijn

Hoe hard is aardig zijn? Wim van Gennip en Olivier Akkerman schreven een nieuw boek, over ‘aardig’ zijn. Aardig zijn, is de conclusie, klinkt zacht maar levert harde knaken op. We leven immers in een wereld van KPI’s en targets, die ook nog eens SMART moeten zijn. Je moet er mensen op aan kunnen sturen en je moet ze er op af kunnen rekenen. Overwinnen, scoren, omzet binnenhalen, winst omhoog. In dat rijtje lijkt ‘aardig zijn’ niet op z’n plaats. Toch is aardig zijn een harde eis om succesvol te zijn.

Aardig zijn lijkt soft. Als mensen tegen je zeggen dat jij best een aardige kerel (m/v) bent, dan bedoelen ze meestal dat je geen 10 bent, geen succesnummer. Eerder een krap zeventje. En dat is raar. Want zeker is dat onaardige mensen géén vrienden hebben! En in de zakenwereld dus géén klanten. Conclusie: om succesvol te zijn, moet je dus aardig zijn. Een harde eis.

Maar wat is aardig zijn dan precies?

Er komt meer bij kijken dan alleen aardig gedrag om succesvol te zijn. Als mensen zeggen “jij hebt het aardig voor elkaar”, dan komt de 10 uit de mouw. Je proeft het succes. Misschien zelfs een beetje jaloezie? Je moet namelijk ook een aardig aanbod hebben. Dat doen wat de klant wil, waardoor ze graag bij je kopen. En blijven kopen, loyaal zijn. Ook een harde eis om te kunnen blijven bestaan.

Deze harde eisen zijn verwerkt in het model van de Aardige Knoop. Hierin staat succesvol zijn centraal. In het model hebben aardig gedrag en aardig aanbod hun eigen plekje en aandacht. Zo is het heel belangrijk dat je op safari gaat. In het wild ga je onderzoeken wat het is dat de klant wil. Door je inlevingsvermogen kom je daarna tot een aardig aanbod.


De band die oneindig door het model stroomt bevat het streven naar loyaliteit, bepalend voor je voortbestaan en je duurzame omzet en rendement. Het laatste vak, waarlangs die loyaliteit stroomt, betreft de kanalen en systemen die je inzet of gebruikt.

Bij je kanaalkeuze is de discussie of je online of offline inzet of allebei eigenlijk onnuttig. Je moet hoe dan ook kiezen voor de weg die de klant wil kiezen, vandaar onze harde keuze voor One-channel. En tenslotte de P-systemen (procedures, protocollen, processen en regels van Piet Lut), die moeten het de klant makkelijk maken, of op z’n best niet moeilijk.

Wat nu als je niet aardig bent?

Als je niet aardig bent voor de klant, hem of haar niet vriendelijk ontvangt in een aardige omgeving, langs ongewenste wegen laat lopen en allerlei onaardige barrières opwerpt, dan heb je alleen nog ex-klanten. En een ex-bedrijf. Dat is de harde werkelijkheid. Alleen als je een monopoliepositie hebt, kun je onaardig zijn.

Alleen als je een monopoliepositie hebt, kun je onaardig zijn.

Titel: Er zit (wel) omzet in aardig zijn – Succesvol zijn voor iedereen

Auteurs: Wim van Gennip en Olivier Akkerman

Uitgeverij: Het Schrijversportaal B.V.

Doelgroep: Directeuren, marketingmanagers, salesmanagers, servicemanagers, communicatiemanagers, HR-managers

Pagina’s: 210 bladzijden

Prijs: € 16,95

ISBN: 9789461550477

Het boek is te bestellen bij elke (online) boekhandel of op de website van aardig zijn.

Bron: Customertalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie