Naar inhoud

Boekreview: ‘Handboek Online Marketing 7’ – Patrick Petersen

Als het Nederlandse speelveld van de digitale marketing jouw thuisbasis is, heb je vast wel eens – offline of online – kennisgemaakt met Patrick Petersen. Deze ietwat eigenzinnige marketeer is niet alleen een graag geziene gastspreker op evenementen, maar bovenal een auteur met een ongekende stroom publicaties. Onlangs is zijn ‘Handboek Online Marketing 7’ verschenen, een geheel geactualiseerd praktisch boek over onlinemarketing.


Onlinemarketing

Dit crossmediale webmarketingboek bevat – zoals de ondertitel aangeeft – praktische lessen om een expert te worden in het opzetten van onlinemarketingstrategieën. In de inleiding is aangegeven dat het handboek als managementboek en studieboek geschikt is voor:

  • docenten, consultants, managers en adviseurs;
  • professionals die de stap van offline naar online willen maken;
  • zelfstandigen zonder personeel die zich willen bijscholen;
  • studenten nieuwe media, marketing en communicatie;
  • praktiserende marketeers en communicatieprofessionals;
  • managers die onlinemarkering binnen hun takenpakket hebben gekregen;
  • bureaus gericht op marketing, communicatie of internet en iedereen die professioneel met onlinemarketing aan de slag wil.
Het veranderende consumentengedrag vraagt een transformatie in de aanpak van strategische marketing. Het moet moderner en digitaler.


Technologie

De technologische veranderingen volgen elkaar vandaag de dag in een razendsnel tempo op en zijn eigenlijk niet meer bij te pennen. Onder onlinemarketeers bestaat dan ook een enorme behoefte aan actuele onderzoeksresultaten, trends, ontwikkelingen en inspiratie. Voor de cursus ‘Certified Online Marketeer’ die ik volg, staat de zesde editie van dit handboek op de literatuurlijst. Tijdens het lezen van dat deel heb ik me regelmatig afgevraagd wat de recentste onderzoeksresultaten zouden uitwijzen. Hoewel deel 6 in 2018 is uitgegeven, was ik benieuwd naar de nieuwste cijfers.

Verandering

Terwijl ik bezig was met verdieping in de zesde editie, las ik op LinkedIn het bericht dat Patrick Petersen ondertussen de laatste hand legde aan het zevende deel. Kort daarna ik kreeg die uitgave in mijn schoot geworpen en begon voor mij het grote ‘Zoek de verschillen’-spel. Anders dan bij deel 6 had ik bij deel 7 wel specifieke verwachtingen. Ik wilde actuelere onderzoeksresultaten, recentere trends en de nieuwste ontwikkelingen zien. Ook had ik de behoefte me te laten inspireren door nieuwe expertcases. In zo’n case in de zesde editie is namelijk een specialist aan het woord gelaten die zijn succesverhaal deelt.

Modernisering

‘Handboek Online Marketing 6’ en ‘Handboek Online Marketing 7’ zijn inhoudelijk vrijwel identiek aan elkaar. Dat is niet zo raar, want de geschiedenis kan niet gewijzigd worden en best practices hoef je niet te veranderen of te optimaliseren. Net als deel 6 is deel 7 verdeeld in 3 delen en 16 hoofdstukken:

  • Het eerste deel – de hoofdstukken 1 tot en met 5 – handelt onder andere over het ontstaan van marketing, de ontwikkeling van traditionele marketing naar moderne marketing en uiteenlopende marketingmodellen met uiteenzettingen over de grondleggers van deze modellen. De visie achter de modellen vergroot je begrip en stimuleert je denkvermogen en creativiteit.
  • Het tweede deel – hoofdstuk 6 tot en met 15 – handelt over verschillende instrumenten van de onlinemarketingmix, zoals e-mailmarketing, voice marketing en social media marketing.
  • Het derde deel – hoofdstuk 16 – is een samenvatting van het boek in de vorm van een stappenplan. Dit stappenplan kun je doorlopen bij het opzetten van een marketingstrategie.

Je vind in ‘Handboek Online Marketing 7’ diverse nieuwe expertcases, waaronder een recente case uit 2019.

Crossmediaal

Dit crossmediale boek biedt nu meer dan 3,500 verwijzingen naar de online libary. In de zevende editie heb je de mogelijkheid via een quick response-code (QR-code) in dit virtuele deel te komen. Hier vind je interessante webinars en tutorials. Deze verschaffen tricks, tips en tools voor de dagelijkse praktijk. Het zijn er ongekend veel, dus de komende tijd ben ik nog wel even zoet. Het digitale deel bevat veel waardevolle content. Naar mijn mening kan dit gedeelte wat rustgevender worden ingericht. Dat nodigt dan wellicht meer uit om wat langer op het platform rond te kijken.

Updates

Naast een aantal geüpdatete expertcases, vind je in deel 7 diverse nieuwe uiteenzettingen:

  • Recente onderzoeken van marktonderzoeksbureau Novio Research en brancheorganisatie Thuiswinkel.org met betrekking tot mobiele marketing komen aan bod.
  • Nieuwe cijfers over de groei van social media worden gepresenteerd. En ik moet zeggen dat ik verrast was, omdat ik een andere trend had verwacht.
  • iBeacons zijn passé en verdrongen door andere devices.
  • Nieuwe, recente, inspirerende en motiverende cases, zoals de casus over zoekmachinemarketing.
  • Kernbegrippen zijn vetgedrukt in plaats van cursief weergegeven. Dit maakt het geheel overzichtelijker, waardoor je die begrippen makkelijker terugvindt.
  • De term sociale media is veranderd in social media.

Praktijk

Resumerend, ben je op zoek naar:

  • een blauwdruk voor de inrichting van je onlinemarketingmix,
  • tools voor de optimalisatie van onderdelen uit je onlinemarketingmix,
  • inspiratie van anderen uit de branche,

dan heb je meer dan genoeg aan het crossmediale webmarketingboek ‘Handboek Online Marketing 7’.

  • Titel: Handboek Online Marketing 7
  • Auteur: Patrick Petersen
  • Uitgever: A Class Books
  • Pagina’s: 450 bladzijden
  • Prijs: € 39,95

Latoya de Randamie is contentmanager bij facilitair dienstverlener Pharion Dienstverlening.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie