Naar inhoud

Boekreview: Handboek Social Marketing & Business (4,5 sterren)

In het grijze verleden, tot zo’n decennium geleden dus, waren marketeers pas in staat consumenten te doorgronden als tijdrovend marktonderzoek was verricht. Dankzij de sociale media weten zij nu echter wat er precies gebeurt achter die schuifdeuren op het verjaardagsfeestje, op die camping bij het muziekfestival of dat symposium aan de andere kant van de wereld. De wensen, behoeften, dromen, emoties en ergernissen van klanten en prospects liggen in het digitale tijdperk voor het oprapen. Als je tenminste weet waar je dient te beginnen en in staat bent die gegevens te transformeren naar informatie.

In Nederland was Hyves het allereerste sociale platform met een breed publiek. Inmiddels is het kanaal voor een astronomische bedrag in de ontoegankelijke archieven van de Telegraaf Media Groep verdwenen. Het is tekenend voor de vluchtigheid van de digitale transformatie. De enige zekerheid is dat het succes van vandaag geen garantie is voor het welvaren van morgen. Toen Twitter in november 2013 naar de beurs ging, was de openingskoers 26 dollar en die koers steeg dezelfde dag nog naar 49 dollar. Inmiddels is het aandeel nog maar 18 dollar waard.

De bookmakers richten op dit moment hun pijlen op Snapchat, dat een geschatte waarde heeft van 25 miljard dollar. Dit sociale medium staat symbool voor de vergankelijkheid van deze tijd. Beelden kunnen slechts 10 seconden worden bekeken en zijn niet langer dan 24 uur houdbaar. Maar dit kanaal is het exclusieve domein van de jongeren die zich nog geen twintiger hoeven te noemen. Op de ouderensociëteit zie je nauwelijks een bezoeker gefronst een selfie maken terwijl hij baldadig zijn tong uitsteekt.

Een strategie bepalen voor je marketingactiviteiten op de sociale media is dus vooral verder kijken dan de verschillende kanalen. Natuurlijk, Facebook is morgen echt niet uit de lucht, YouTube staat dan ook nog vol met filmpjes die voor buitenstaanders vooral verwondering oproepen en Rolodex is volgende week niet het fysieke alternatief voor LinkedIn. En je mag dan wel openlijk je vraagtekens plaatsen bij Google+, het platform is wel van één van de grootste digitale spelers in de arena. Patrick Petersen spreekt in zijn ‘Handboek Social Marketing & Business’ daarom over een crossmediale beleving.

Petersen is een markante persoonlijkheid in marketingland. Hij schuwt de controverse niet, een discussie met hem is nooit saai en zelfs zijn vijanden moeten toegeven dat hij altijd op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen. Wees niet verbaasd als hij een lezing geeft met een VR-bril op zijn voorhoofd terwijl hij het gemak van online bestelde Makro-pakken uitlegt. Twee jaar terug deed hij dat overigens met een Google Glass, maar dit terzijde. Bovenal is hij sociaal, zowel analoog als digitaal.

Hoe hij het voor elkaar krijgt, is voor buitenstaanders een raadsel, maar op alle online en offline platformen geeft hij iedereen accuraat antwoord. Zelfs bij Coolblue moeten ze hem met bewondering volgen. Zijn handboeken behoren tot de standaarduitrusting voor iedereen die meer kennis wil vergaren op het terrein van marketing, sales en service. Natuurlijk wijst de criticaster op de foutjes in iedere eerste druk van zijn boeken. Schrijf je echter sneller dan het geluid, dan mogen die best vergeven worden. Bovendien waren zijn publicaties al omnichannel voordat de term überhaupt bedacht was.


Het boek

Het ‘Handboek Social Marketing & Business’ is de geactualiseerde versie van het ‘Handboek Social’ uit 2015. Het boek vormt de leidraad voor het opstellen van een plan voor het succesvol inzetten van sociale media en geeft richting aan de noodzakelijke overgang van bedrijven en instellingen naar de 21e eeuw. Dit gebeurt aan de hand van praktijkvoorbeelden, onderzoeken en een reeks interviews met deskundigen in dit nog relatief prille vakgebied. Daarnaast is het papieren document gekoppeld aan een aanvullende website vol cases en extra digitaal materiaal, een site die regelmatig geüpdatet wordt.

De beoordeling

Innovatief: Het boek, dat ook door talloze opleidingsinstituten wordt gebruikt, gaat stapsgewijs van sociologie, via psychologie en deeleconomie, naar sociale media. Het behandelt de organisatorische en culturele aspecten van een samenleving waar die sociale platformen zo’n belangrijke rol spelen. De auteur geeft daarbij nadrukkelijk aandacht aan de analyse van de verschillende inspanningen en verschaft degelijke handvatten voor het opstellen van een werkbaar plan, zonder te stranden in trivialiteiten.

Inspiratie: Door in zijn boek experts uit het werkveld aan het woord te laten, toont Petersen de bescheiden realiteit: de pretentie alle wijsheid in pacht te hebben, is absoluut verleden tijd. Juist die bijdragen van professionals van verschillende pluimage, met verschillende achtergronden en uit verschillende generaties geven dit handboek een stevig fundament. Bovendien wijst de schrijver terecht op het harde feit dat een sociale strategie voor eenieder dan wel verschillend is, maar wel van iedereen voortdurend aandacht vraagt.

Praktisch: Stap voor stap gaat de auteur in zijn meest recente boek, dat ook zonder leesbril is te lezen, van een wetenschappelijk uitleg van de mens als een sociaal wezen naar een strategisch plan dat vandaag al in de praktijk kan worden gebruikt. Dat doet hij met de afwisseling van middelen die passen bij het thema. Want wie denkt dat de Snapchat-generatie deze recensie tot de allerlaatste letter leest, moet nodig door zijn kleinkinderen terechtgewezen worden. Plaatjes zeggen meer dan woorden, een eeuwenoud cliché dat ook morgen en zelfs overmorgen nog actueel is.

Eindoordeel

Al jaren predikt Petersen authenticiteit en lef. En daarmee tekent hij de marketeer van vandaag die beseft dat de consumenten van nu niet meer zitten te wachten op ondernemingen die schreeuwen dat zij geweldige producten en diensten leveren. Nee, het draait om transparantie, relevantie, informatieve content en interactie. Hoe je de verschillende generaties – zoals de tiener die geboren is met de smartphone als speen en de oudere die zijn volzinnen niet in de 140 karakters van een tweet om wil zetten – dient te benaderen, mag Petersen in zijn volgende editie van het handboek beschrijven: 4,5 sterren.




* Titel: Handboek Social Marketing & Business

* Auteur: Patrick Petersen

* Uitgever: Van Duuren Media

* Doelgroep: Marketingmanagers, socialmediamanagers, contentmarketeers, webmanagers, communicatieprofessionals, businessconsultants

* Pagina’s: 400 bladzijden

* Prijs: € 32,50

Patrick Petersen presenteert zijn visie op sociale media en de bijbehorende strategie tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie