Naar inhoud

Boekreview: Handboek Social – Social business en Social media marketing (4,5 sterren)

Direct na mijn geslaagde examen Post HBO Digital en Online Marketing aan de Beeckestijn Business School stelt kerndocent Patrick Petersen nog een vraag. Of ik zijn nieuwste boek “Handboek Social – Social business en Social media marketing” wil recenseren. Natuurlijk stem ik in, want de magie van boeken heeft mijn vader mij al als klein kind bijgebracht. In zijn drukkerij zijn de mooiste kunstboeken gemaakt. En wat ruikt dat toch lekker, zo'n nieuw boek, vers van de pers.

Vertrouwen is essentieel

Bij het vlot geschreven boek van de energieke, creatieve en sociale auteur behoort ook een online platform. Op beide podia laat Patrick Petersen zien dat momenteel vertrouwen essentieel is voor sociale activiteiten. Veel bedrijven hebben de goede richting inmiddels gevonden, maar veelal is nog niet de hele organisatie om voor social business. De focus is de afgelopen jaren vooral gericht geweest op snelle technische vooruitgang.

Stap voor stap implementeren

Dit is erg herkenbaar voor mij. In mijn huidige werkomgeving tref ik dezelfde zorgvuldigheid. Het is een grote transitie in de organisatie die stap voor stap gaat. Doel is het implementeren van social business in de gehele onderneming, maar wel gestructureerd en laag voor laag. En de centrale gedachte is steeds te blijven denken vanuit de klant.

Van oorsprong naar stappenplan

Petersen begint zijn boek bij de basis van de social media. Vanuit de beginselen van de sociologie, psychologie en deeleconomie belandt hij uiteindelijk bij het maken van een social media plan in zeven heldere stappen. Ergens bij willen horen, daar draait het om bij sociale netwerken. Het geeft mensen een status en een identiteit. En daar waar je vroeger de deur uit moest, kun je nu 24/7 deelnemen aan virtuele netwerken.

Interactie offline boek en online platform

Inspirerend is vooral de echte interactie tussen het studie- en managementboek offline en het bijbehorende online portal. In de digitale omgeving worden onder andere voorbeelden van social mediacampagnes van grote ondernemingen als de ANWB, Harley Davidson en Chanel gepresenteerd. Ook worden korte filmpjes en presentaties van deskundige en internationaal erkende marketeers aangeboden ter ondersteuning. Daarmee biedt het ook handige hulpmiddelen voor kleine ondernemingen.

Persoonlijkheid en lef geven vertrouwen

De auteur met een enorme passie voor zijn vak introduceert met verve de engagementfactor. Want voor de man die op we op Twitter kennen als @Onlinemarketeer gaat social engagement verder. Hij toont het belang aan van het luisteren naar de klant en het reageren op de klant. Ook op het aanbieden en delen van content wordt gewezen. Met steeds een terugkerend thema: persoonlijk. Want Petersen betoogt dat authenticiteit en lef vertrouwen geeft. En dan gunnen mensen je eerder business.

Aanrader op de weg naar social business

Het is een boek dat ik van harte aanbeveel aan eenieder die op zoek is naar een onderbouwd betoog en een praktisch en gestructureerd handvat op weg naar social business. De vele aanvullende cases in de online omgeving zijn een basis voor creatieve ideeën. En minpunten? Vooruit dan. De afbeeldingen in het boek zijn niet altijd scherp. En de advertenties voor andere boeken van Petersen in de digitale omgeving leiden mij alleen maar af. Dit neemt echter niet weg dat ik zijn nieuwste boek met genoegen heb gelezen.

Sterren: 4,5

Titel: Handboek Social – Social business en Social media marketing

Auteur: Patrick Petersen

Uitgever: Adfo Groep

Doelgroep: Online marketeers, marketeers en communicatiespecialisten op het terrein van social media en consultants gericht op social business

Pagina's: 228 bladzijden

Prijs: € 32,50

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie