Naar inhoud

Boekreview: Hebbes! (2 sterren)

Voor bedrijven die hun merk (opnieuw) in de markt willen zetten en nog geen ervaring hebben, biedt het boekje ‘Hebbes’ de basisinformatie die iedere marketeer of reclameman/vrouw in huis moet hebben. De voorbeelden en de praktische stappen maken het boekje inzichtelijk en helder, waardoor het een ‘hands-on’ gids kan bieden voor die marketeers die nog niet zover zijn.

Het boek

Het positioneren van je merk is een exercitie die je met zorg moet uitvoeren. Adriaan Oomen biedt daarom in het boekje ‘Hebbes’ zeven stappen om merkpositionering te bedenken en uit te voeren. Het boek begint bij onderzoeken wie de klant is en wat hij of zij wil. Oomen leidt je van het neerzetten van de belofte en de overkoepelende marketingstrategie naar positioneren en het verzamelen van bewijs dat iets werkt.

De beoordeling

Innovatief: het boekje ‘Hebbes’ is niet innovatief. Wellicht zijn deze zeven stappen nog niet als zodanig uitgewerkt, maar het invullen van de swot-analyse en het betrekken van de marketingstrategie zijn uitgekauwde methoden.

Inspiratie: waar dit boekje in eerste instantie in uitblinkt is de inspiratie die het biedt. Per stap worden er voorbeelden aangehaald hoe een bedrijf dit heeft aangepakt. De case van Zappos verwijst door middel van een qr-code naar online verhaal en dat geeft de lezer een bredere inspiratie-ervaring. Dat maakt het betoog van Oomen gestructureerd en helder.

Praktisch: naast inspiratie biedt dit boek de nodige praktische stappen waar lezers gelijk mee aan de slag kunnen, zoals met analyses van klantbehoeften, de markt en de positionering het best aangepakt kan worden.

Eindoordeel

2 sterrenHet boek ‘Hebbes!’ is een traditioneel marketingboek voor bedrijven die hun merk (opnieuw) in de markt willen zetten. Het is absoluut niet vernieuwend, maar kan marketeers met een basisniveau aan kennis helpen om de eerste stappen te zetten. Bij sommige modellen, zoals die van Treacy en Wiersema, vraag je je af of het niet té basic is en of deze driedeling nog geldt voor een bedrijf. De voorbeelden maken het boek helder en geven de lezer direct inzicht in hoe een bepaalde keuze kan aanpakken.

Titel: Hebbes! Een nieuwe manier van positioneren in 7 stappen
Auteur: Adriaan Oomen
Uitgever: Academic Service
Doelgroep: marketeers met een basisniveau
Pagina’s: 143
Prijs: €22,95

Hebbes!

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie