Naar inhoud

Boekreview: ‘Instaproof’ van Kirsten Jassies & Joyce Nafzger

In een wereld waar beelden consumenten makkelijker overtuigen dan woorden, floreert Instagram. Het medium draait om afbeeldingen en hashtags, die worden aangevuld met begeleidende teksten. Kirsten Jassies en Joyce Nafzger voelen zich als een vis in het water op deze volwassen zus van Facebook. Hun jarenlange ervaringen op het kanaal hebben zij vastgelegd in het boek ‘Instaproof– In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram’, plus een gelijknamige website.

De auteurs zijn ware adepten van Instagram, al korten ze het zelf graag af tot Insta. Ze kunnen zich dan ook geen leven meer voorstellen zonder het platform. Met hun publicaties willen ze jou en je merk stapsgewijs naar succes op dit kanaal leiden. Dit zorgt voor een breed scala aan praktische tips en tricks: van de ideale photofeed, stories en hashtags tot héél veel interactie met jouw volgers. Ze heten je welkom in het domein van de influencers.

Meisjesboek

“Het is wel een meisjesboek”, zegt Kirsten Jassies als ze mij een exemplaar van ‘Instaproof’ overhandigt – alsof dat een waarschuwing is. Het boek – uit te spreken als ‘insta-proof’ en niet als ‘instap-roof’ – is makkelijk en toegankelijk geschreven, met her en der wat speelse frummeltjes in de kantlijn. Dat maakt het overzichtelijk en leesbaar. Maar wat ook opvalt, is dat het boekwerk hier en daar wat schreeuwerig overkomt. Soms lijkt het namelijk of de schrijfsters zichzelf willen overtuigen van het punt dat zij maken.

Luchtigheid

Het boek kenmerkt zich door een bepaalde luchtigheid die je ook bij tijdschriften ziet – de journalistieke achtergrond van Joyce Nafzger komt hier onmiskenbaar naar voren. Een typerende rode draad had het boek overigens meer samenhang kunnen geven. Nu vallen sommige onderdelen plots uit de lucht, al geven de tips en tricks wel wat duiding. Veel zaken die voorgelegd worden, komen vaak uit de eigen praktijk en zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Onderbouwing

Daardoor zijn meningen en visies meestal niet onderbouwd en dat roept bij mij dan een steeds terugkerende vraag op. En waarom is dit dan zo? Juist die vragen worden in het boek amper beantwoord. In die context heb ik meer hoofdbrekens. Wat gebeurt er met de privacy? Tot waar reikt de kleinschaligheid waarop Instagram en het boek kunnen functioneren? Op welke plek zit Instagram in de lifecycle – het platform zelf en de producten en merken op het platform? Voor mij leven dus nog best veel onbeantwoorde open vragen.

Duiding

Wat het boek geoptimaliseerd had, is een duiding in elk hoofdstuk op welke plek in de funnel of customer journey dat hoofdstuk zich bevindt. Dan krijgen de kengetallen – zoals bijvoorbeeld op pagina 72 – meer betekenis en nemen deze getallen in relevantie toe. Dan kun je in overweging nemen om andere media in te zetten, in een interactieve functie of het genereren van meer of ander bereik.

Waarde

Die overweging komt ook actief in beeld bij de bepaling van het moment waarop betaalde content waarde toevoegt, in plaats van dat dit alleen maar geld kost. Die nuancering strekt zich best ver uit. Want op enig moment wordt in ‘Instaproof’ geschreven over celebs, die relatief goedkoper zouden zijn. Maar ten opzichte van wat dan? En hoe zit het met deze beroemdheden op termijn? Zijn deze dan ook nog echt geloofwaardig?

Verwijzingen

Een punt van aandacht voor een volgende editie is dat de auteurs veel meer mogen verwijzen naar hun eigen site. Daar staan namelijk veel en vooral prachtige best practices op. En voor de onderbouwing van een fors aantal beweringen zijn verwijzingen naar onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) echt goud waard. En tot nog een vraag. Kirsten en Joyce, wat is jullie purpose? Wat maakt de wereld nou echt beter met dit boek?

Kortom

‘Instaproof’ is een heel makkelijk leesbaar en toegankelijk boek, dat nog relatief veel vragen oproept en tegelijk heel inspirerend is voor de dagelijkse Instagram-praktijk. Als managementboek zijn er nog wel wat punten te maken respectievelijk messen te slijpen. Kirsten Jassies heeft overigens volkomen gelijk. ‘Instaproof’ is inderdaad best een meisjesboek. Anders hadden de schrijfsters ook wel aandacht aan de invloedrijke Tim Hofman – @debroervanroos – en de onnavolgbare Freddy Tratlehner alias Vjeze Fur – @vjeze_fur – geschonken.

  • Titel: Instaproof – In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram
  • Auteurs: Kirsten Jassies & Joyce Nafzger
  • Uitgever: Uitgeverij Snor
  • Pagina’s: 152 bladzijden
  • Prijs: € 17,50

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van mediabureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie