Naar inhoud

Boekreview: Jos Burgers over klantgerichtheid (2 sterren)

Op de redactie van Customer Talk maken we onderscheid tussen need-to-know en nice-to-know informatie. Waar need-to-know informatie direct gebruikt kan worden in de werksituatie, houden we ons vooral in onze vrije tijd bezig met nice-to-know informatie. In die laatste categorie hoort ook het boek ‘klantgerichtheid’, een bundel van drie eerder geschreven boeken van Jos Burgers. Niets mis met leuke verhaaltjes en het leest lekker weg, maar de toegevoegde waarde is minimaal.

Het boek

In de afgelopen zes jaar schreef consultant en spreker Jos Burgers drie boeken, namelijk Klanten zijn eigenlijk nét mensen!, Hondenbrokken en Gek op gaten. Deze boeken zijn samengevoegd in het boek ‘Jos Burgers over klantgerichtheid’. Het eerste deel bestaat uit columns, stripjes en citaten. De citaten worden als eyeopeners gepresenteerd en dienen je aan het denken te zetten. Deel twee is een doorlopend verhaal waarin wordt verteld hoe een fictieve dierenspeciaalzaak meer klantgericht wordt en daarmee succesvol wordt. Deel drie bestaat wederom uit columns, ditmaal aangevuld met vragen hoe ‘gaten’ in klantgerichtheid ontdekt kunnen worden.

De beoordeling

Jos Burgers kleinInnovatief: het boek is zeker niet vernieuwend. Dat heeft deels te maken met de verouderde (hoewel nog steeds actuele) content. De tips en inspiratie die uit het boek gehaald kunnen worden, zijn alleen nooit innovatief geweest. Waarschijnlijk is dat ook niet de doelstelling van Burgers geweest. Zoals ik het nu kan bepalen, lijkt het alsof hij een ‘aardig boekje’ over klantgerichtheid wilde schrijven. Dat is gelukt.

Inspiratie: dit boek bestaat louter uit inspiratievolle aspecten. De columns, het verhaal, de vragen en de citaten; ze zetten je in een bepaalde manier aan het denken. Je zou het tijdens de vakantie prima kunnen lezen en eens kunnen mijmeren over de vragen die worden gesteld, maar er staan, naast de uitgewerkte fictieve case, geen inspirerende voorbeelden in.

Praktisch: Er staan geen hoe-doe-ik’s in en geen specificaties in hoe je je organisatie operationeel klantgerichter kan maken. Daar komt bij dat de term ‘management’ wellicht anders wordt opgevat. De meeste vragen en het verhaal dienen vooral kleine ondernemers met weinig werknemers. Dat management zal tenminste iets aan het boek kunnen hebben. Het management van grote bedrijven zullen weinig tot geen praktische handvatten uit dit boek halen.

Eindoordeel

2 sterrenHoewel het boek lekker weg leest en je aan het denken zet over welke gaten je klantgerichtheid heeft en hoe je dat aanpakt, is de toegevoegde waarde van het boek ‘Jos Burgers over klantgerichtheid’ minimaal. Als je tijd over hebt, dan zou ik het eens doorbladeren. Ik zou de vragen die opgenomen zijn in het laatste deel van het boek eens aan jezelf stellen en je laten verrassen door de citaten uit het eerste deel, maar ben je druk met klantcontact, klantstrategie en klantervaringen? Dan kun je je tijd waarschijnlijk beter besteden.

Titel: Jos Burgers over klantgerichtheid               

Auteur: Jos Burgers      

Uitgever: Van Duuren Management

Doelgroep: mkb’ers

Pagina’s: 386 pagina’s

Prijs: €34,95

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie