Naar inhoud

Boekreview: ‘Key Performance Illusies’ van Coen de Bruijn

Dagelijks worden wereldwijd miljoenen key performance indicators (KPI’s) ontwikkeld om de prestaties van bedrijven en instellingen te analyseren. Met deze graadmeters kun je resultaten meten, doelstellingen formuleren en organisaties verbeteren. Veel beslissingen, groot en klein – of het nu gaat om strategie, processen, mensen of financiën – worden gemaakt op basis van deze indicatoren. Je kunt echter ook kanttekeningen plaatsen bij het overmatige gebruik van KPI’s. En dat doet Coen de Bruijn in ‘Key Performance Illusies – Ontdek de ‘dark side’ van performance management’.


Onjuist gebruik KPI’s

Dit boek is een schreeuw om aandacht voor het onjuist gebruiken van KPI’s. Uitermate duidelijk brengt de auteur – in het dagelijks leven head of business architecture bij ABN AMRO – dit naar voren op pagina 195: “En dat is het punt waar de meeste KPI’s de fout in gaan. Ze pretenderen dat ze meer meten, of zelfs voorspellen, dan ze doen.”

Voorafgaand aan deze twee zinnen verhaalt Coen de Bruijn over de Apgar-score: vijf objectieve indicatoren die de gezondheid van een nieuwe wereldburger duiden. Deze score is eenvoudig en duidelijk aan een ander over te brengen. De methode is enerzijds gebaseerd op de jarenlange ervaring van Virginia Apgar met haar innovatieve manier van denken en anderzijds op de wetenschappelijke toetsing waar 17.221 baby’s bij betrokken zijn geweest.

Persoonlijk ben ik altijd geïntrigeerd geweest door de grote hoeveelheid KPI’s die wij blijkbaar nodig hebben om ons leven te plannen en organiseren. Het is, denk ik, niet overdreven te stellen dat de KPI zo’n beetje de meest gebruikte managementtool is, na wellicht e-mails en PowerPointpresentaties. Het is dan ook niet verrassend dat er vele boeken zijn geschreven waarin KPI’s de hoofdrol vervullen. Deze boeken steken veelal de loftrompet over de KPI en presenteren hem als de vuurtoren die je dwars door de storm veilig naar de kust zal leiden, langs gevaarlijke rotsen en over woelige wateren.

Vaak gaan ze echter voorbij aan de negatieve kanten van de KPI. Deze zijn namelijk vaak irrelevant of – nog erger – ze stimuleren verkeerd en niet-integer gedrag. Deze boeken negeren het feit dat er inherente problemen kleven aan zowel de KPI zelf als aan ons als gebruikers. Niet in de laatste plaats omdat KPI’s ons het gevoel geven dat we onze beslissingen nemen op basis van logische en rationele gronden. Maar niets is minder waar. KPI’s lijken weliswaar het licht aan het eind van de tunnel, maar ze zijn vaak de lampen van een ons tegenmoet denderende trein.

Uit: ‘Key Performance Illusies’ van Coen de Bruijn


Meest overschatte KPI’s

De Apgar-score staat volledig haaks op de vijf meest overschatte KPI’s die Çoen de Bruijn benoemt:

  1. net promoter scores (NPS);
  2. schoolcijfers;
  3. beurskoersen;
  4. metingen van werknemersbetrokkenheid;
  5. verkiezingspeilingen.

Dit is heerlijk duidelijk uitgewerkt plus goed en bondig onderbouwd – en bovendien nog makkelijk leesbaar ook.

Vervolgens past de schrijver deze KPI’s toe op verschillende leiderschapsstijlen. Wederom duidelijk uitgewerkt, met heldere voorbeelden. Zo worden het bijna toetsbare KPI’s… Coen de Bruijn gaat dan ook nog aan de slag met de wijze waarop statistiek in grafieken verwerkt kan worden. Oftewel, hoe je door essentiële delen weg te laten, informatie naar jouw hand kunt zetten.

Een schreeuw om aandacht voor het onjuist gebruiken van KPI’s.

Positieve kant KPI’s

Maar de auteur toont ook de positieve kant van de KPI. Het doel is en blijft het aanzetten tot actie op basis van het objectieve inzicht dat de KPI biedt. Want – zo stelt hij mijns inziens terecht – we zijn met z’n allen onbeschoft verslaafd geraakt aan KPI’s, al of niet opgenomen in zo’n fraai vormgegeven dashboard. Zeg immers eens eerlijk. Hoe vaak kijk je naar je dashboard en onderneem je geen actie? Op pagina 155 worden acht biases geschetst waardoor we blind geloven in een KPI. “Zelfs als de feiten tegenspreken”, stelt Coen de Bruijn.

Kortom, dit is een boek dat je vlak voor het weekend aanschaft en dan in een paar uur uitleest – want daar leent het zich voor. Vervolgens vraag jij je af welke KPI je maandag eens lekker onder de loep legt. Want sense of nonsense, daar draait het om in dit boek. En dat is bepaald geen illusie!

  • Titel: Key Performance Illusies – Ontdek de ‘dark side’ van performance management
  • Auteur: Coen de Bruijn
  • Uitgever: Van Duuren Management
  • Pagina’s: 208 bladzijden
  • Prijs: € 29,99

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie