Naar inhoud

Boekreview: KwaliTijd (3,5 sterren)

Fans, volgers en leden op sociale media zijn niet allemaal even waardevol voor merken; Jaap Favier maakt daarom in zijn boek KwaliTijd onderscheid tussen links, zwakke relaties, en bonds, sterke relaties. Waar aandacht voor de eerste groep op korte termijn sales op kunnen leveren, wordt aandacht voor bonds beloond met loyaliteit. Het boek is vernieuwend door het onderscheid tussen deze twee groepen. Zijn model voor het berekenen van sociale return on investment (roi) kan nuttig zijn, mits je kunt uitvogelen waar sommige percentages vandaan komen.

Het boek

Niet alle consumenten op sociale media zijn even waardevol voor bedrijven en daarom maakt Jaap Favier in zijn boek ‘KwaliTijd’ onderscheid tussen bonds en links. Bonds zijn contacten die je blind vertrouwt. Links zijn relaties die gebaseerd zijn op wederkerigheid: jij doet wat voor mij, ik doe wat voor jou. In termen van bedrijven kun je zeggen dat bonds vergelijkbaar zijn met een bar runnen: je zorgt namelijk dat klanten onderling interacteren. Als je bier verkoopt, dan hebben mensen contact met jou om bier te kopen. Dat is een link.

Links en bonds betrekken bij je merk vergt een andere aanpak. Linkmarketing draait om het creëren van merkbewustzijn en het stimuleren van merkvoorkeur. Bondmarketing draait om lange termijn aankopen en loyaliteit te stimuleren. Waar bij de eerste netwerken als Twitter, Pinterest en YouTube interessant zijn, is bij het creëren van loyaliteit nodig om een community te hebben zoals in Facebook of special interest forums.

Jaap Favier voegt hieraan toe dat sociale media activiteiten en de investeringen voor beide groepen te meten en af te wegen zijn. Er zijn ten eerste vijf factoren die invloed hebben op het succes van sociale media campagnes, namelijk: tijd, frequentie, vertrouwen, sentiment en inkomen. Favier stelt een model voor om deze factoren kwantificeerbaar te maken en noemt dit de Quality Rating Point, een nieuwe methode voor het berekenen van sociale return on investment (roi).

De beoordeling

kwaliteit boekInnovatief: het vernieuwende aan het boek is het maken van onderscheid tussen links en bonds en dat werkt Favier goed uit. Het is duidelijk dat de inspanningen die geleverd worden om fans te creëren niet altijd naar de goede doelgroep gaat. Met andere woorden: de resources worden op het verkeerde platform voor de verkeerde doelgroep ingezet.

Inspiratie: Jaap Favier zet veel gebruikte cases in om zijn punt te maken. Toch laat hij duidelijk zien waarom een bedrijf met de ene campagne alleen links bereikte, terwijl met de andere juist loyaliteit en dus bonds werden gestimuleerd.  

Praktisch: het boek staat vol met overzichtelijke schema’s om te laten zien welke marketinguitingen bij welk onderdeel van de klantreis hoort. Ook stelt hij een methode en model voor om de roi van sociale media uit te rekenen, maar voor deze lezer was het hoofdstuk moeilijk te volgen. Het is onduidelijk waar hij sommige percentages, zoals over het vertrouwensniveau, vandaan haalt en dat maakt het model minder betrouwbaar.

Eindoordeel

3,5 sterHoewel Jaap Favier een goed punt heeft met het onderscheiden van links en bonds, is het onderwerp ‘sociale media’ natuurlijk niet vernieuwend. Toch is het een goed boek voor marketeers die niet weten of ze het goed aanpakken. Het hoofdstuk over geld is wat mij betreft te onduidelijk, vooral omdat sommige percentages moeilijk te herleiden zijn. Daar komt bij dat veel cases die gebruikt zijn in het boek verouderd of te vaak gebruikt zijn.

Titel: KwaliTijd; de echte waarde van sociale media       

Auteur: Jaap Favier

Uitgever: Adfo Groep

Doelgroep: marketingmanagers, sociale media managers

Pagina’s: 215 bladzijden

Prijs: €32,-

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie