Naar inhoud

Boekreview: ‘Marketingplan op 1 A4’ van Ment Kuiper

Menig marketingplan kent een anoniem lot in een vergeten bureaulade. Bizar natuurlijk dat zoveel kennis, tijd, capaciteit en vooral positieve energie achteloos van tafel wordt geveegd. Professionals in marketing en communicatie zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling van plannen en strategieën. Activiteiten die veelal meer tijd kosten dan op voorhand ingeschat met minder effect dan verwacht – met als gevolg dan plannen als een automatisme worden gemaakt.

Beter gestructureerde marketing- en communicatieplannen leiden tot grotere successen, kennen een betere acceptatie door collega’s en het management en worden aanzienlijk sneller geïmplementeerd. In het boek ‘Marketingplan op 1 A4 – Een succesvolle klantgerichte strategie ontwikkelen die echt werkt’ laat Ment Kuiper zien hoe je op basis van een duidelijke en eenduidige structuur een succesvol plan ontwikkelt.

Geachte heer Kuiper,

‘Marketingplan op 1 A4’ en dan de subtitel ‘Een succesvolle klantgerichte strategie ontwikkelen die echt werkt’, het heeft er op de omslag alle schijn van dat dit het zoveelste boek is dat gouden bergen belooft. Maar toen ik er écht in ging lezen – op de old school manier, dus pagina voor pagina – was er veel herkenning.

Veel, zo niet álle, theorie die ik er ooit bij SRM ingelepeld kreeg en bij datzelfde SRM en daarna op de Hogeschool Arnhem en Nijmegen respectievelijk Hogeschool Utrecht mocht delen, is er in te vinden. Ik leerde zelf een nieuwe methodiek: het RACE-model van Dave Chaffey – en deze pas ik deze week nog toe.

Dit alles staat niet in een doe-er nog-maar-eentje-willekeurige volgorde, maar op een begrijpelijke, overzichtelijke manier. Al lezend trekt het proces aan je voorbij: het is transparant, duidelijk en biedt overzicht en grip.

Alleen, het is zo verrotte veel. Dat vonden mijn studenten vroeger ook al: “Meneer, mag het wat minde?. Want het lijkt er op dat ik het grote geheel dreig kwijt te raken.’ Nou, fijne student, dat is dan maar zo. De wereld is complex en wordt nog veel complexer dan je nu vermoedt. Want daar draagt u, meneer Kuiper, wel een prima pijnpunt aan. Het gaat allemaal sneller, beslistijden moeten steeds korter. En daar heb je mee te maken, daar heb je maar mee te dealen. Kortom, je moet je basis – en je baas – op orde hebben.

Wat ook prettig is aan dit boek, is dat heel weinig jeukmarketingtaal in staat. Hoog over, laag hangend fruit, het ontbreekt volledig. Dat draagt bij aan het begrijpen waarom er ergens een model staat en hoe dat model past in de gekozen opzet en voortgang.

De terugkerende structuur in het boek is dat er een probleem wordt gesteld en welke mogelijkheden er zijn om dat probleem op te lossen. Daarmee heeft een marketeer met niet al te veel initiatief of creativiteit wel de kans om er een invuloefening van te maken.

En daar zit voor mij een punt van kritiek op dit boek. Want wat en zorgt er voor dat degene die dit boek leest en er mee aan de slag wil, meer waard wordt – voor de consument en de organisatie – dan tot nu toe? Daar geeft het boek geen antwoord op. Maar misschien is dat niet de bedoeling van deze bijna 190 makkelijk doorleesbare pagina’s.

Tot slot. Dit is een aan te bevelen boek als je het marketingplan van je organisatie eens goed wil opzetten, doorlichten of toetsen. Want zo goed als alles zit er in. Werk je volgens dit proces, dan kun je er zeker van zijn dat alle onderdelen zijn uitgelicht, toegelicht en dat er een correcte, overwogen keuze is gemaakt.

‘Marketingplan op 1 A4’ is daarmee ook prima en aan te bevelen literatuur voor hogescholen, om hun studenten commerciële economie en communicatie in het laatste jaar naar een ultiem resultaat te begeleiden.

Het blijft aan de lezer zélf om er meer waarde aan toe te voegen: zaken anders – breder, hoger, dieper en dwarser – te bekijken en daarin juist géén gewone, dagelijkse beslissingen te nemen. Dat doet dus niets aan het boek te kort, maar vraagt (best en heel) veel van de lezer! En ook daar weet u vast wel weg mee, meneer Kuiper.

Veni, Vidi, Fietsi,

Jacques Koster.

  • Titel: Marketingplan op 1 A4 – Een succesvolle klantgerichte strategie ontwikkelen die echt werkt
  • Auteur: Ment Kuiper
  • Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
  • Pagina’s: 192 bladzijden
  • Prijs: € 23,50

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie