Naar inhoud

Boekreview: Marketingstrategie; van brein tot besluit (4 sterren)

Het voor studenten van hoger economisch onderwijs geschreven boek ‘Marketingstrategie; van brein tot besluit’ wil laten zien waarom een marketingstrategie belangrijk is en welke invloed bepaalde keuzes hebben. Na het lezen van het boek is duidelijk dat elke marketingbeslissing invloed op de klant en zijn gedrag heeft. Het boek biedt de bouwstenen en de onderliggende theorieën voor een uitgebreide marketingstrategie. Alleen moet de marketeer zelf de klant altijd in gedachten houden, aangezien die soms wegvalt in de theorie in het boek.

Het boek

Het boek ‘Marketingstrategie; van brein tot besluit’ is geschreven door Rolf Bruins, Keimpe de Vries, Herman Lier en Ruud Heijblom, en is bedoeld voor hoger economisch onderwijs. De schrijvers willen marketeers niet in een keurslijf duwen, maar verschillende vragen en bouwstenen aanreiken. Aan de hand van cases en vragen kunnen marketeers tot een eigen strategie komen, waardoor de nadruk wordt gelegd op welke invloed een bepaalde keuze kan hebben. Om dat te demonstreren wordt het brein erbij gehaald om uit te leggen hoe dat in ons hoofd en die van de klant geregeld is.

De beoordeling

Innovatief: Het boek ‘Marketingstrategie’ heeft natuurlijk een onderwerp waar heel vaak over geschreven is. Toch is het boek in zoverre vernieuwend dat er nieuwe aspecten worden behandeld die in eerdere strategieboeken achterwege werden gelaten. Bijvoorbeeld: het stuk over neuromarketing. Hoewel we kritisch moeten blijven tegenover de ‘wij-zijn-ons-brein’-valkuil, hebben de stofjes in onze hersenen daadwerkelijk iets te zeggen over dat bepaalde keuzes verklaard kunnen worden door basis neurologische verschijnselen.

Nog een innovatieve aanpak is de link naar de online omgeving die de uitgever Pearson aanbiedt. In de ‘xtra’-omgeving kunnen praktische opdrachten gedaan worden en kennis getest worden. Ook kan een digitale versie van het boek bekeken worden voor bijvoorbeeld tablets.

Inspiratie: er zit genoeg inspiratie in het boek doordat verschillende cases breed uitgemeten zijn, zoals de case van PostNL. Extra inzicht over de case kan verkregen worden door de vragen die daarna over het verhaal gesteld worden te beantwoorden. Ook verwijst het boek naar ander leesmateriaal, zoals ‘Emotionele intelligentie in de praktijk’ van David Goleman over de invloed van emotionele intelligentie in het bedrijfsleven en ‘De vrije wil bestaat niet’ van Victor Lamme, waarin neuromarketing veelvuldig aan bod komt.

Praktisch: het boek staat vol met praktische handvatten, zoals vragen aan het eind van ieder hoofdstuk waarmee theorie of cases verder uitgediept kunnen worden. Ook worden in het laatste hoofdstuk modellen aangehaald en samengevoegd, waartegen een marketeer zijn eigen strategie kan houden. Het grootste kritiekpunt zit in het deel over het opbouwen van ‘resonantie’ waarbij enkel inside-out voorbeelden, als het opbouwen van een fanbase door middel van een wedstrijd, genoemd worden. Door het boek heen valt de klant en de waarde voor de klant soms weg, terwijl dat door de klant niet meer geaccepteerd zal worden.

Eindoordeel

4 sterren

Het boek ‘Marketingstrategie; van brein tot besluit’ is een gedegen marketingboek dat vooral op het basisniveau een goede toevoeging is op het huidige aanbod. De vernieuwing zit voornamelijk in het aanbieden van het lesmateriaal via een online omgeving en de toevoeging van neuromarketing aan de bestaande theorieën. Door middel van cases en aanvullende vragen krijgen de modellen en theorieën kleur, waardoor het boek voor marketeers praktische inspiratie kan bieden. Daarbij moet wel gewaakt worden voor de klant en de waarde die je als marketeer kan leveren aan de klant.

Titel: Marketingstrategie; van brein tot besluit
Auteur: Rolf Bruins, Keimpe de Vries, Herman Lier en Ruud Heijblom
Uitgever: Pearson
Doelgroep: studenten van economische en uiteraard marketingopleiding, marketeers, managers
Pagina’s: 301
Prijs: €39,95

9200000005003997

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie