Naar inhoud

Boekreview: ‘Merkdisruptie’ van Cremer, Haveman & Otto

Nog geen tien jaar geleden bestond aanbieder van betaaloplossingen Adyen nog niet. Sinds de beursgang op 13 juni 2018 is dit financiële merk meer waard dan een traditioneel merk als ABN AMRO. Ook nog geen decennium geleden stond telefoonfabrikant BlackBerry op een respectabele 14e plaats op de ranglijst van de 100 waardevolste merken wereldwijd. Het marktaandeel van het merk in de wereldmarkt van smartphones is vandaag de dag 0,0 procent.


Merkdisruptie

Het is tekenend voor de duizelingwekkende, disruptieve tijd waarin we leven. We zien nieuwe merken razendsnel de markt veroveren en soms in hetzelfde tempo die markt weer verlaten. Tegelijkertijd zien we oude merken die worden vervangen of vergeten. Slechts weinig merken slagen erin de noodzakelijke transitie te maken in dit turbulente speelveld. In ‘Merkdisruptie – Over 100 merken die gaan verdwijnen, de 15 megatrends die dit veroorzaken en 1 strategie om de ondergang te voorkomen’ leggen Jeroen Cremer, Frank Haveman en Richard Otto de belangrijkste oorzaken van dit falen bloot.

Megatrends

In zes hoofdstukken, waarin zij 15 megatrends beschrijven, leggen de schrijvers van dit ruim 200 pagina’s tellende boek uit welk een naargeestige toekomst ons te wachten staat. Door het op een rijtje zetten van de universele factoren, de economische disruptie, de seksuele disruptie, de psychologische disruptie en sociologische disruptie, komt het vanaf pagina 177 tot een kernachtige samenvatting met een vragenlijst en een risicoanalyse. Met een noot aan de uitgever: graag op pagina 7 de paginaverwijzing nog even overlopen.

Statler & Waldorf

Het boek voelt af en toe wat ‘watterig’ aan. Op zich is dat niet zo vreemd, vond ik, als je deze drie zeer ervaren rotten in het vakgebied van marketing en communicatie bij elkaar zet. Het lijkt een soort Statler & Waldorf-achtige setting – uit The Muppet Show – te creëren, waarin soms op cynische, soms opbouwende, maar altijd op zeer treffende wijze commentaar op de ontwikkelingen wordt gegeven.

Vriend of vijand

15 grote trends dragen Jeroen Cremer, Frank Haveman en Richard Otto aan. Daarbij wordt aan het eind van elk van de trends steeds de keuze ‘vriend’ of ‘vijand’ voorgelegd. Op zich is dat vreemd, omdat bij elke keuze ook de richting ‘niet kiezen’ bestaat. De opzet van ‘Merkdisruptie’ krijgt daardoor trekjes van een segmentatietechniek; alsof er geen creativiteit bestaat, maar alleen voorgekookte keuzes aan het eind van elk draadje.

Mevrouw Stemband

En dat terwijl ondernemen juist vaak bestaat uit het begaan van nog niet ingeslagen wegen. De Grote Oplossing ligt natuurlijk à la Mevrouw Stemband – uit De Grote Meneer Kaktus Show – die op pagina 177 naar voren komt: er bestaat een bureau en dat heeft een methodiek die... Het boek wordt afgesloten met het kijken in de grote glazen bol. De auteurs beschrijven 100 merken die, keurig per categorie ingedeeld, naar de verdommenis gaan. Spoileralert! Daaronder bevinden zich ook Nespresso, Tesla en Tinder.

Goede onderbouwing

Kortom, ‘Merkdisruptie’ is een vrij chagrijnig boek. Het bevat echter wel veel goed onderbouwde beweringen waar een sausje eigenzinnigheid overheen is gegoten – al krijgt dat sausje soms wel een vreemd kleurtje... Samengevat is het een boek dat ik zou kopen omdat er hoofdstukken in staan die je scherp maken, heerlijk inspireren en sterk enthousiasmeren. Als je dat ervaart, raad ik je aan om dan het boek even weg te leggen en niet direct het volgende hoofdstuk te lezen.

  • Titel: Merkdisruptie – Over 100 merken die gaan verdwijnen, de 15 megatrends die dit veroorzaken en 1 strategie om de ondergang te voorkomen
  • Auteurs: Jeroen Cremer, Frank Haveman & Richard Otto
  • Uitgever: Tens Media
  • Pagina’s: 210 bladzijden
  • Prijs: € 24,95

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Jeroen Cremer
    Beste Jacques, met veel plezier heb ik je recensie gelezen. Dank voor het nemen van deze moeite. Ook namens Statler & Waldorf.
    Reageer
      Jacques Koster
      Graag gedaan! ;-)
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie