Naar inhoud

Boekreview: Miss Marketing; business in de Evanomie (3,5 sterren)

Het boek ‘Miss Marketing’ biedt de lezer een 360 graden kijk op de vrouw. Voor alle mannen die geen idee hebben wat de vrouw wil en waarom de vrouw belangrijk is, zou dit verplichte kost moeten zijn. Verschillende, succesvolle cases waarin de feminiene waarden zijn ingezet komen langs. Echter, de schrijfsters van het boek zijn wellicht iets te ver doorgeschoten in het beschrijven van het ‘prinsessenbrein’.

Het boek

Vrouwen zijn in charge. Dat willen mannen misschien liever niet horen, maar uit onderzoek blijkt keer op keer dat de vrouw de portemonnee stevig in handen heeft en als de man betaalt, dan zeker niet zonder eerst de vrouw te raadplegen. Daarom hebben Mabel Nummerdor en Mijke de Vette het boek ‘Miss Marketing’ geschreven, een boek waarin de beweegredenen en de wereld van de vrouw uiteen worden gezet. Niet alleen vrouwen doen liever zo zaken, uiteindelijk gaan ook mannen op basis van feminiene waarden een relatie aan. Daarom komt de focus steeds meer op storytelling, luisteren en nostalgie te liggen.

De beoordeling

Innovatief: het boek is alleen al verfrissend door de manier waarop het is vormgegeven. De content is toegankelijk, helder opgezet en heeft niets weg van een duf studieboek. De focus op vrouwen is innovatief, omdat deze mate van focus zeldzaam is. Ook de doorvertaling van de vrouwelijke waarden naar waarom feminiene marketing steeds belangrijker wordt, geeft de lezer duidelijk inzicht waarom de vrouw als doelgroep een goede business case kan opleveren.

Inspiratie: voor marketeers die aan de slag willen met feminiene marketing, zit er genoeg in het boek waar inspiratie uit gehaald kan worden. Denk aan klantcases over bijvoorbeeld ‘Eliza was here’, lijstjes met vrouwelijke types en het verschil tussen mannen en vrouwen. De vraag is alleen of ‘Eliza was here’ is geslaagd vanwege het concept dat wellicht feminiene trekjes heeft of dat het concept alleen geslaagd is omdat de trekjes feminien zijn.

Praktisch: er staan meerdere modellen in het boek genoemd waar de lezer mee aan de slag kan. De roze swot’s geven bedrijven de mogelijkheid om de markt in kaart te brengen waar de vrouw met scepter zwaait. De vraag is echter in hoeverre deze basale modellen die vooral gericht zijn op de 'vrouwelijke' vrouw ook daadwerkelijke toegevoegde waarde kunnen bieden.

Eindoordeel

3,5 ster

Mannen die geen idee hebben van de machtsverdeling in de wereld en nog steeds met erotisch geklede vrouwen in hun reclame-uitingen andere vrouwen denken aan te kunnen trekken, moeten dit boek zeker lezen. Het is een inspiratiebron om te weten welke pluspunten een vrouw heeft en hoe de nieuwe manier van zaken doen hierop aansluit. Mannen, neem het van ons vrouwen aan: wij beheren het geld. Je richten op vrouwen, is dus een slimme zet.

Toch blijft het boek vaak hangen op het niveau ‘vrouwen doen dit, vrouwen willen dat’. Af en toe komt er een model voorbij, maar de daadwerkelijke doorvertaling naar need-to-know en business cases blijft achterwege. Dat is misschien niet zoals het een prinses betaamd, maar er zijn genoeg vrouwen die willen luisteren naar de klant én de harde resultaten willen zien. Het boek, met andere woorden, is een inspiratiebron, maar dan moet je wel door woorden als ‘prinsessenbrein’ en roze swot’s heen lezen. De schrijfsters hebben een goed doel, maar zijn iets te ver doorgeschoten in de uitvoering daarvan.

Titel: Miss Marketing; business in de Evanomie
Auteur: Mabel Nummerdor en Mijke de Vette
Uitgever: Kluwer
Doelgroep: mannen die over vrouwen willen leren, vrouwen die over zichzelf willen lezen en marketeers
Pagina’s: 329
Prijs: €24,95

Miss Marketing

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie