Naar inhoud

Boekreview: ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen

In de gedigitaliseerde samenleving is de grote vraag voor marketeers hoe zij van kijkers kopers kunnen maken en afhakers kunnen transformeren naar aanhakers. Duidelijk is dat zij door het slim toepassen van gedragspsychologie in staat zijn veel meer resultaten uit hun websites, apps of online campagnes. Psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters leggen in ‘Online invloed’ haarfijn uit wat werkt, wat niet werkt en vooral waarom. Robert Cialdini, dé expert op het gebied van gedragsbeïnvloeding, geeft het boek een duidelijk keurmerk: “A true gift.”


Gedragspsychologie

‘Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten’, zo luidt de heldere ondertitel van ‘Online invloed’. En dat maken Bas Wouters en Joris Groen helemaal waar – tot op het bot. Elke mogelijkheid die direct marketing in het digitale domein biedt, peuren ze uit, keren ze om en bekijken ze in elke dimensie. Het boek – of de bijbel voor digitaal – omvat dan ook ruim 400 pagina’s, waardoor het veel leestijd én concentratie vraagt om de zaken niet door elkaar te halen.

Online resultaten

Maar vooral serieuze complimenten hoe de auteurs dit aangepakt en uitgewerkt hebben – al leverde dat bij Benjamin kennelijk serieuze weerstand op, getuige het dankwoord in zijn richting: “Voor al je geduld met pappa.” De auteurs zijn zeker niet over een nacht ijs gegaan. Interviews met Robert Cialdini en de toepassing van de systemen van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman verlenen het boek namelijk autoriteit. Met het gebruik van kennis uit de psychologie ontstaat er een toegankelijk handboek in direct online marketing. Het volgt de lijnen van de klantreis, hoewel deze term volgens de mannen niet juist is – het zijn immers nog geen klanten.

Directe activatie

Toch zitten er wat vreemde zaken in het boek. Zoals op de pagina’s 81 en 82 waar de ‘Fun Theory’ met een toepassing in Zweden wordt aangehaald, terwijl er bij veel mensen meer herkenning in “Papier hier” van de Efteling ligt voor een directe activatie op een negatief onderwerp als rommel opruimen. Wat ook opvalt, is hetgeen op pagina 84 wordt omschreven: een advertentie om de nieuwsgierigheid voor een auto op te wekken, terwijl op pagina 52 gesteld wordt dat persuasieve boodschappen in een ander vakgebied liggen.

Marketingcommunicatie

Maar, E=MC2 in het vakgebied marketing en communicatie staat voor: effect is media maal creatie in het kwadraat. Ofwel, het maakt voor consumenten niet uit of het de silo van sales, marketing, reclame of digitaal komt. De afzender is voor hen immers gelijk, voor alle boodschappen die worden verstuurd. Dat hebben goeroes op het gebied van direct marketing als Siegfried Vögele en Wim van der Mark genoegzaam beschreven. Bovendien is er herkenning in de literatuur van zowel Brian Jeffrey Fogg als Byron Sharp met ‘How Brands Grow’. Timing is everything, dat geldt op alle vlakken van communicatie. Dat zie je ook aan Benjamin…

Online invloed

Als je sommige media moet geloven, zijn we een prooi van onlineverleidingstrucs. Via onbewuste beïnvloeding zouden we massaal gemanipuleerd worden om op banners te clicken, commitments aan te gaan en producten te bestellen waarop we eigenlijk niet zitten te wachten. Maar als je naar de cijfers kijkt, krijg je een ander beeld: de meeste websitebezoekers, app-downloaders en e-mailontvangers doen helemaal niet wat de makers willen.

Zo verkopen extreem goedlopende webwinkels slechts aan één op de tien mensen die voorbijsurfen. En als onlineadverteerder doe je het al goed als één op de duizend mensen op je banner clickt. Als dit de prestaties van face-to-face-verkopers zouden zijn, zouden hun werkgevers daar waarschijnlijk niet blij mee zijn.

Online zijn er dus veel meer afhakers dan kopers. Zo vreemd is dat niet, als je er even bij stilstaat. Het is namelijk best bijzonder dat we ons soms puur door plaatjes, teksten en knoppen laten verleiden om onze persoonlijke gegevens te delen, onze creditcard tevoorschijn te halen en commitments voor de lange termijn aan te gaan – en dat zonder enige tussenkomst van echte mensen die we persoonlijk kennen of vertrouwen.

De manier waarop je je online omgeving inricht, kan een wereld van verschil maken, zo blijkt uit de vele succesvolle experimenten die wijzelf en vele anderen hebben uitgevoerd. De kennis die we daarbij hebben opgedaan, delen we met je in dit boek. We leren je hoe je de wetenschap van gedragsbeïnvloeding kunt inzetten om veel mensen er online van te overtuigen om het door jou gewenste gedrag uit te voeren.

Dit is wat er dan gebeurt:

  • Negeren wordt reageren.
  • Kijken wordt kopen.
  • Uitschrijven wordt toch lid blijven.
  • Afhaken wordt aanhaken.
  • En ‘Mwah’ wordt ‘Yes’.

En dat leidt tot:

  • meer omzet;
  • lagere advertentiekosten;
  • een hoger conversieratio;
  • meer tevreden klanten.
Uit ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen


Enkele suggesties

Dan nog wat. Het citaat van copywriter Walt Whitman op pagina 120 mist platweg de hiërarchie van Abraham Maslow, ook in de actuele versie met batterij en WiFi. En de missie als propositie naar voren brengen op pagina 324 is toch echt een slag in de lucht. Dat zijn echter slechts enkele kritische punten van dit voortreffelijke boek, want daar waar het gaat om direct online marketing is het boek echt onverslaanbaar compleet en goed.

Piramide van Abraham Maslow – met batterij en WiFi

Voortreffelijk boek

Als het gaat over een meer strategische oriëntatie in marketingcommunicatie, laten Bas Wouters en Joris Groen met ‘Online invloed’ nog wat – makkelijk te verbeteren – puntjes liggen. Daarmee kan het boek nóg een stap verder gebracht worden en mag het vervolgens in strategische, tactische én operationele toepassingen bij niet één vakgenoot meer ontbreken. Kortom, renner en fiets zijn in perfecte conditie. Alleen ontbreekt nog wat koersinzicht om de grote wedstrijden te kunnen winnen.

  • Titel: Online invloed – Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten
  • Auteur: Bas Wouters en Joris Groen
  • Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
  • Pagina’s: 416 bladzijden
  • Prijs: € 27,50

Jacques Koster is mediastrateeg en eigenaar van het bureau Opmaat media consultancy.

Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!

  • In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
  • Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.
Lees meer over deze training ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie