Naar inhoud

Boekreview: Schizofrene marketing (4 sterren)

Binnen marketing zijn performance en brand denkers. De eerste groep meet alles en kijkt naar wat gelijk wat oplevert. De tweede groep kijkt op de lange termijn en is creatief bezig. Als je als merk succesvol wilt zijn en continu goede marketingcampagnes op wilt zetten, dan moet je die twee groepen samen kunnen brengen. Joris Merks-Benjaminsen legt in zijn boek ‘Schizofrene marketing’ uit hoe je dat kunt doen.

Het boek

Joris Merks-Benjaminsen introduceert het concept ‘Schizofrene marketing’ door te kijken naar de opkomst van internet en hoe traditionele marketeers in contrast staan met de nieuwe garde. Waar de eerste groep in termen van het merk denkt, is de tweede groep gefocust op meten en korte termijn successen. Hij legt ook uit dat dit denken problematisch is omdat consumenten, de ontvangers van de marketingboodschappen, off- en online niet onderscheiden: ze zien één merk.

Om de twee groepen samen te brengen legt Merks uit wat off- en online marketeers van elkaar kunnen leren. Hij gaat in op de lange termijn denken van de brandmanager en de korte termijn rekenmodellen van performance denkers. Om te laten zien dat voor een optimale klantbeleving een combinatie van de twee noodzakelijk is, introduceert hij een uitgebreid klantreismodel. Bij elke stap in de klantreis hoort een andere boodschap en een andere manier van meten.

Joris Merks sluit af met een kijk op de toekomst waarin een grote rol is weggelegd voor mobiel. “De smartphone is hét apparaat dat de online en offlinewereld met elkaar kan verbinden, want de smartphone is altijd bij de consument en weet bijvoorbeeld wanneer zij een prijsvergelijker raadpleegt terwijl ze in een winkel staat”, schrijft Merks. Als mobile maar niet als aparte pijler wordt opgezet.

De beoordeling

schizofrene marketing boekInnovatief: er wordt al een tijd gesproken over de combinatie van off- en online klantervaringen, maar een apart boek over hoe je de silo’s dichterbij elkaar kan brengen, was er nog niet. Dat maakt het boek innovatief en het benadrukt het belang van samenwerking en zich verdiepen in elkaars wereld. De manier waarop de twee groepen bij elkaar moet worden gebracht, is minder vernieuwend.

Inspiratie: Joris Merks put uit eigen ervaringen, maar haalt ook andere voorbeelden aan, waardoor de inspiratie waarde van dit boek hoog is. Een groot pluspunt is dat Joris Merks niet alleen voorbeelden van derden laat zien, maar ook marketingmanagers zelf aan het woord laat om zijn eigen verhaal te ondersteunen. Daarmee wordt het heel concreet en tastbaar hoe bedrijven hiermee aan de slag zijn.

Praktisch: hoewel het boek vooral beschrijvend is hoe de klantervaring eruit ziet en hoe de performance en brand groepen hierin een plek hebben, worden de werelden van beide groepen uitgelegd en getoond hoe de methoden van beide groepen eruit zien. Dat maakt het boek praktisch voor beide groepen als ze zich in elkaar willen verdiepen.

Eindoordeel

4 sterrenHet accepteren dat een andere groep met een andere zienswijze mede bepaalt hoe een klantervaring wordt gecreëerd, begint bij het begrijpen van de andere groep. Dat begrip wordt gecreëerd door het boek van Joris Merks omdat het duidelijk laat zien welke waarden de brand en performance denkers hebben. Daar komt bij dat het boek vernieuwend is in de zin dat de inhoud actueel en met deze sterke focus nog niet is verschenen.

Titel: Schizofrene marketing     

Auteur: Joris Merks-Benjaminsen

Uitgever: Scriptum

Doelgroep: marketingmanagers, zowel brand als performance denkers

Pagina’s: 320 pagina’s

Prijs: €24,95

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie