Naar inhoud

Boekreview: social basics op een rij - 'The Science of Social' door Dr. Michael Wu

Dr. Michael Wu, werkzaam als chief scientist bij softwareleverancier Lithium, wijdt zijn leven aan social en de wetenschap die kan verklaren waarom mensen zich gedragen zoals ze doen. Al zijn inzichten zijn nu gebundeld in het boek ‘The Science of Social’. De basics worden uitgelegd op een toegankelijke manier en het boek is een opstap voor diepere inzichten. Echter, voor veel bedrijven zullen deze inzichten, ondanks dat ze makkelijk te begrijpen zijn, nog een brug te ver zijn.

De combinatie van wetenschap en de wereld van commerciële bedrijven ligt vaak mijlenver uit elkaar. En dat terwijl de inzichten van de één voor grote betekenis kunnen zijn voor de ander. Bij softwareleverancier Lithium zien ze dit echter wel en hebben ze een heuse chief scientist in dienst, genaamd dr. Michael Wu. De inzichten over de sociale wereld on- en offline die hij afgelopen jaren heeft opgedaan, zijn opgenomen in een boek ‘The Science of Social’.

Lekker lezen over de basics

Dr. Michael Wu heeft zijn inzichten tot de publicatie van het boek niet voor zichzelf gehouden. In tegendeel; niet alleen sprak ik met hem over de basis van menselijke relaties, maar ook alle andere interessante ontdekkingen postte hij eerder via zijn blog in het Lithium netwerk. Soms korte, maar vaak langere berichten met, voor mij soms ingewikkelde, theorieën over sociale netwerken, menselijk gedrag en de rol van bedrijven in dit alles.

Bij de aankondiging van ‘The Science of Social’ verwachtte ik dan ook een dik boekwerk met een grote verscheidenheid aan theorieën en uiteenzettingen van de online wereld. Niets is minder waar. Het nog geen honderd pagina’s tellend verhaal (voorwoord en index niet meegenomen) is een lekker lezend boek, waarin de basics van social zijn opgenomen.

'Basics' klinkt misschien niet eervol genoeg, aangezien deze man, dr Michael Wu, als één van de weinigen aan de bron staat van de verspreiding van het gedachtengoed over social. Ik bedoel het dan ook niet negatief. Het probleem met social is namelijk dat veel bedrijven denken dat het hebben van een Facebookpagina al social is. “Kijk, we hebben al tienduizend likes!” Daar slaan veel managers de plank mis en daarom is het boek zoals dr. Wu heeft geschreven hard nodig.

Eén procent van de klantendatabase

Science of socialHij schrijft: “’Er zijn’ is gewoon niet genoeg.” En: “Vijftigduizend nieuwe fans is geen business doelstelling; het is een gouden kans.” Daar begint het boek. Bij het allereerste begin, want wat is social eigenlijk? Wat zijn fans? Wat zijn superfans? Wat is gamification? Wat is engagement? Superfans is bijvoorbeeld maar één procent van de hele klantengroep. Moet ik daar al mijn energie op richten, hoor ik u denken. Ja, want die één procent kan je volgens dr. Wu helpen met enthousiasmeren van de overige 99 procent.

Dr. Wu neemt je aan de hand mee door wat social volgens hem betekent en welke wetenschap daarbij hoort. Wat mij betreft is de genoemde wetenschap en onderzoek wat summier, wetende dat er jarenlange studie ten grondslag ligt aan dit boek. Er worden vooral in het laatste deel van het boek verschillende theorieën uit de sociale wetenschap gehaald die meer inzicht geven in relaties, zoals de vier principes waarop een relatie gebaseerd is. Daar zou nog wel een schepje bovenop kunnen.

Enkel het begin

Aan het eind van het boek uiteraard de conclusie, maar dat is naar mijn idee eerder een nawoord van dr. Michael Wu. Mijn gevoelens worden hier overigens bevestigd: dit is nog maar het begin. Hoewel de inzichten over social die in de boek worden gepresenteerd voor veel mensen nog een brug te ver zullen zijn, is het toch maar het topje van de ijsberg.

De principes van intermenselijke relaties zijn eeuwenoud. Juist door de online mogelijkheden die nog steeds groeien, is een nieuw vakgebied ontstaan, waar nog veel over te leren valt. Wu besluit: “Voor de eerste keer hebben we de capaciteit om data over menselijk gedrag op wereldniveau te vangen, op te slaan en te analyseren. […] Dit stelt ons in staat om klanten te begrijpen op een niveau dat eerder niet mogelijk was. We kunnen echt nieuwe principes ontdekken die klantgedrag beslaan. Daar gaat dit boek over. En dit is enkel het begin.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie