Naar inhoud

Boekreview: Succes met Scrum! (3 sterren)

‘Succes met Scrum!’ is het eerste boek van Wouter Tengeler. Hij is een zeer ervaren (agile) trainer en coach van softwareteams. De eerste editie van zijn boek kwam uit in 2014, nu is er een tweede editie van de eerste druk. In deze tweede, geactualiseerde uitgave heeft hij getracht om zijn boek minder technisch te maken en minder gericht op softwareprojecten. Helaas is hij hierin niet geslaagd. Bijna alle voorbeelden in het boek zijn uit de softwarewereld waardoor er een hoop vragen van bijvoorbeeld marketeers blijven liggen.

Het boek

Marketeers in scrum-teams lopen tegen andere problemen aan en hebben andere specifieke uitdagingen, zoals:

  • Wat is de ideale samenstelling van een team verantwoordelijk voor de positionering van een organisatie?
  • Hoe maak ik een minimal viable product in een digitaal strategieproject?
  • Wat zijn goede sprintdoelen voor een scrum-team dat de customer journey continu optimaliseert?
  • Hoe werk ik als team samen met een traditioneel of agile reclamebureau?

Al deze commerciële thema’s komen niet aan bod in het boek en dat is begrijpelijk gezien de achtergrond van de schrijver.

Wat overblijft is een zeer gedegen boek over scrum met veel detaillistische tips & trics afkomstig uit de softwarewereld. Gelukkig zijn vele van deze tips ook daarbuiten goed toepasbaar. Dit maakt het boek een goede aanvulling op de scrum-guide voor softwareteams. Voor teams buiten de ICT vraagt het boek ervaring met agile werken om de ICT-voorbeelden te vertalen naar een commerciële omgeving.

De beoordeling

Innovatief: ‘Succes met Scrum!’ is geen innovatief boek. Het is de scrum-guide aangevuld met ervaringen uit de praktijk. Dit helpt teams om beter en succesvoller te worden met scrum maar geeft geen vernieuwende blik op zaken.

Inspiratie: De schrijver is duidelijk een groot voorstander van werken met scrum. Zijn enthousiasme kan je inspireren tot een volgende stap met scrum.

Praktisch: Alle voorbeelden in het boek komen uit de praktijk en zijn dus direct toepasbaar. Dat maakt het boek zeer praktisch. Met name voor softwareteams is het boek een feest van herkenning waardoor je de voorbeelden snel kan toepassen. Wil je echter als marketingafdeling starten met scrum, dan biedt dit boek niet veel meer houvast dan de scrum-guide. De specifieke uitdagingen in de business worden niet opgepakt. Die zal je of zelf moeten uitvinden of daarvoor hulp inroepen vanuit andere bronnen.

Eindoordeel


  • Titel: Succes met Scrum!
  • Auteur: Wouter Tengeler
  • Uitgever: Van Duuren Media
  • Doelgroep: ICT’ers
  • Pagina’s: 300 bladzijden
  • Prijs: 34,99

De auteur houdt van marketing in de 6e versnelling. Marketing moet voor hem continu klanten verwonderen, waarde creëren en zichzelf vernieuwen. Als marketeer is hij daarom dagelijks op zoek naar nieuwe waardeproposities en marketingtechnologieën. Hij is de oprichter van het eerste agile marketingbureau van Nederland Number8. Bij Beeckestijn Business School is Paul Ligtenberg docent voor de executive opleiding Agile Business Management.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie