Naar inhoud

Boekreview: The Customer Profit Maxim (4,5 sterren)

Als customer relationship management (crm) goeroe Wil Wurtz een nieuw boek uitgeeft, dan liggen de verwachtingen hoog. Gelukkig stelt Wurtz ons niet teleur, alhoewel het boek ‘The customer profit maxim’ een stuk minder praktisch is dan zijn vorige werk. Het betoog, want zo leest het boek, spreekt over het combineren van klantwaarde met creditmanagement en daarvoor zocht Wurtz de samenwerking met credit management expert Marcel Wiedenbrugge.

wil wurtz reviewHet boek

Na zijn boeken over customer relationship management (crm) en klantwaardemanagement zoekt crm-consultant Wil Wurtz de samenwerking met Marcel Wiedenbrugge, die gespecialiseerd is op het gebied van creditmanagement. Samen schreven ze het boek ‘The customer profit maxim – putting the bottom-line on top’ om aan te tonen waarom crm eigenlijk niet zonder creditmanagement kan als je op basis van klantwaardeberekeningen business bedrijft.

Door middel van meerdere schema’s helpen Wurtz en Wiedenbrugge de lezer door het betoog. Het eerste deel is waarschijnlijk gesneden koek voor de crm-professional, aangezien het boek begint met de uiteenzetting van het klantwaardemodel. Wurtz legt uit dat bedrijven er goed aan doen om de waarde voor en van de klant in balans te brengen, zodat resources en energie in de juiste klanten worden gestoken.

Het model van Wurtz deelt klanten in in vier groepen, namelijk passanten, potentiële weglopers, profiteurs en partners. Deze vier segmenten worden vervolgens uitgebreid met subsegmenten op basis van credit- en riskmanagement. Met andere woorden: een klant kan misschien een partner zijn op basis van waarde voor en van de klant, maar als hij niet betaalt en je met deze klant veel risico loopt, waarom zou je er dan energie insteken?

De beoordeling

Innovatief: Het begin van het boek zal voor crm-professionals gesneden koek zijn. Datzelfde geldt voor hoofdstuk twee, alleen dan voor creditmanagers. Daarna wordt echter een nieuw idee neergezet dat voortborduurt op dit eerdere werk. Juist door de combinatie van twee vakgebieden wordt toegevoegde waarde geboden en laten deze adviseurs hun innovatieve gedachtengoed zien.

Inspiratie: het boek is inspiratievol, aangezien het een betoog betreft en de lezer wordt opgeroepen om zijn eigen mening te vormen over de combinatie van creditmanagement en crm. Door de schema’s kunnen lezers bekijken hoe de klantgroepen worden ingedeeld en op basis daarvan nadenken over hun eigen zaak. Heb je als crm-manager wel eens gedacht over de combinatie met creditmanagement? Of zijn jullie silo’s en weet je niet eens op welke verdieping en kamer ze zitten?

Praktisch: het grootste minpunt aan het boek is dat het eigenlijk te dun is om de lezer helemaal mee te nemen in het stappenproces hoe creditmanagement en crm bij elkaar kunnen komen. Toch is het maar een klein minpuntje, omdat het boek deze belofte niet maakt. Daar komt bij dat in de appendix in het kort een aantal stappen worden uitgelicht, waardoor in ieder geval een begin gemaakt kan worden.

Eindoordeel

4,5 ster

Het boek krijgt wat mij betreft 4,5 sterren. Qua inhoud heb ik weinig op te merken. Wurtz en Wiedenbrugge bedienen met het boek een hoger, meer strategisch georiënteerd publiek en brengen in heldere formulering hun standpunt over. Namelijk de lezer overtuigen dat de combinatie van creditmanagement en crm uiteindelijk een duidelijker beeld geeft over welke waarde de klant voor het bedrijf heeft en welke waarde de klant krijgt van het bedrijf. Op basis daarvan kunnen bedrijven focus aanbrengen op die klanten die het meest waardevol zijn voor het bedrijf en die de meeste waarde ervaren.

Waarom dan geen vijf sterren? Helaas zijn er door zelfpublicatie van het boek een aantal fouten geslopen in de tekst en de schema’s. Dat maakt het hier en daar wat slordig en dat doet afbreuk aan het verhaal. Zonde, maar blijkbaar kan het de besten overkomen.

Titel: The customer profit maxim; putting the bottom-line on top
Auteur: Wurtz, Wil & Marcel Wiedenbrugge
Uitgever: eigen beheer
Doelgroep: crm-professionals, creditmanagers, executives, directeurs, ceo’s
Pagina’s: 137
Prijs: $17,23 op Amazon

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie