Naar inhoud

Boekreview: Toptrends voor ondernemers (5 sterren)

Trends, het blijft een thema dat onze aandacht trekt. Het is ook een onderwerp waarvan je kunt zeggen dat de inhoud van een boek over trends is verouderd zodra het is gedrukt. De veranderingen volgen elkaar snel op en trends zijn weldra achterhaald. Dat heeft de auteur van het boek ‘Toptrends voor ondernemers – Van trend naar toepassing’ op een slimme manier opgepakt. Door de inzichten van anderen in zijn duiding te betrekken, geeft Willem Overbosch een beeld op de verdere ontwikkeling van een specifieke trend. Bovendien levert hij een praktische invulling voor iedere trend.

Trends zijn geen luchtfietserij, het gaat om aantoonbaar gedrag. En jij kunt erop inspelen.

In vier delen met tien trends neemt Overbosch de lezer mee in zijn toekomstvisie. Allereerst wordt gekeken naar onze eigen rol, daarna naar de omgeving en vervolgens gaan we via het ondernemer zijn naar het doen. De tien trends die de auteur centraal stelt, zijn:

  1. digitale generatie en screenagers;
  2. de real-time revolutie;
  3. de platformeconomie;
  4. groei door duurzame vernieuwing;
  5. robotisering;
  6. de opkomst van de digital business nomad;
  7. i-publish;
  8. blurring in business;
  9. abonnementisering;
  10. van internationaal naar hyperlokaal.

In het laatste deel neemt Overbosch ons mee naar de wijze waarop je de trends kunt gebruiken in je eigen voordeel.

Van de kinderen die nu naar de basisschool gaan, zal naar schatting ruim de helft later een baan vinden die op dit moment nog niet bestaat.

Bron: World Economic Forum

Het doet het boek zeker tekort om hier in het kort elke trend terug te laten en kort samen te vatten. In 212 pagina’s beschrijft Overbosch inhoudelijk de trends. Opvallend bij dit boek is dat de visionaire blik van de auteur wordt gecombineerd met praktische invullinggen, tips en handvatten voor je eigen organisatie. Door deze combinatie blijven de tien trends niet te ver van je af staan, hetgeen je vaak ziet bij andere trendwatchers.

Verrijkend is ook dat er verschillende meningen worden weer gegeven van ervaringsdeskundigen en ondernemers. Overbosch geeft ons ook de tip mee om vooral niet bang te zijn maar vooral te gaan experimenteren. Durf stappen te zetten, is zijn wijze les. Niets doen in deze veranderende wereld is de minst goede beslissing.

Het is een goed en prettig leesbaar boek. Met zowel een visionair beeld alsook een praktische invulling. De inzichten van de auteur zijn gemengd met opvattingen van deskundigen. Het boek inspireert, zet aan tot nadenken en geeft richting.


  • Titel: Toptrends voor ondernemers – Van trend naar toepassing
  • Auteur: Willem Overbosch
  • Uitgever: Van Duuren Management
  • Doelgroep: Marketeers, communicatieprofessionals, ondernemers
  • Pagina’s: 212 bladzijden
  • Prijs: € 24,99

De recensent is directeur van CustomerTalk en hoofdredacteur van Bijgespijkerd.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie