Naar inhoud

Boekreview: Transformeren om te overleven (4,5 sterren)

De wereld is niet aan het veranderen, maar aan het transformeren. Als bedrijven daarin mee willen, dan moeten ze de klant niet langer zien als consument, maar als mens. Dat betoogt Herman Toch in zijn boek ‘Transformeren om te overleven’. Het boek biedt een uiteenzetting van de nieuwe dogma’s die zowel gelden voor de mens als voor de marketeer. Het heldere betoog voor de nieuwe wereld leverde Toch de Marketing Literatuurprijs 2012 op.

Het boek

Consumenten willen niet meer als consumenten gezien worden, maar als mens. Ze vragen bedrijven om aan hun kant te komen staan. Dat vergt een vergaande transformatie en om organisaties daarbij te helpen heeft de Belg Herman Toch het boek ‘Transformeren om te overleven’ geschreven. Het boek, dat de Marketing Literatuurprijs 2012 won, zet zeven marketingparadigma’s uiteen, waarbij de oude en nieuwe situaties beschreven worden met vragen om jezelf te stellen als je mee wilt transformeren. Het laatste deel van het boek gaat over hoe marketing eruit ziet als bedrijven aan dezelfde kant van de mens staat en welke stappen ondernomen kunnen worden om daar te komen.

De beoordeling

Innovatief: het boek is zeker innovatief. De marketingparadigma’s die beschrijven worden, laten duidelijk zien wat de oude manier van kijken is en hoe dat in ieder geval voor de mens is veranderd. Ook de manier waarop de nieuwe werkwijzen worden gepresenteerd, draagt bij aan het innovatieve karakter van het boek, omdat marketing niet langer als eiland wordt gezien, maar als onderdeel van het leven in zijn algemeen. Dat past ook bij de ideeën van Toch, want de consument wil als mens gezien worden.

Inspiratie: lezers kunnen makkelijk ideeën opdoen door het boek te lezen. Daarbij heeft het boek een groot aantal voorbeelden van bedrijven die de transformatie al hebben doorgemaakt of daar middenin zitten. Originele voorbeelden zijn Hans Brinker Budget Hotel uit Amsterdam en KBC. Echter, doordat de cases door de theorie verweven zijn, wordt niet alles even goed uitgewerkt. Bijvoorbeeld als Toch spreekt over het sociale netwerk Tumblr dan geeft hij als voorbeeld de missie van het sociale netwerk. Wat dit voor de rest betekent, blijft achterwege en daarmee ook het nut van dit voorbeeld.

Praktisch: elk hoofdstuk over de paradigma’s wordt afgesloten met een aantal vragen die bedrijven zichzelf kunnen stellen als ze tot transformatie willen overgaan. Het laatste deel van het boek bestaat uit modellen en praktische stappen. Zelfs in de bijlage is een case tot in de puntjes uitgewerkt. Dat maakt het boek praktisch voor de marketeer die de paradigma’s wel ziet zitten en daar direct mee aan de slag wil.

Eindoordeel

4,5 ster

Het boek is zeker de moeite waard voor innovatieve marketeers die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van het vak, maar bovenal een les willen over het leven in brede zin en hoe bedrijven en merken daarin passen. Het boek won terecht de Marketing Literatuurprijs 2012 door de combinatie van het innovatieve karakter, de praktische toepasbaarheid en de theorie daarachter. Hoewel het boek vol staat met vernieuwende cases, is het nut van sommige voorbeelden te summier. Kill your darlings, is hier wellicht van toepassing. Het weegt echter niet zo zwaar in verhouding met de andere punten, dus een welverdiende 4,5 ster!

Titel: Transformeren om te overleven
Auteur: Herman Toch
Uitgever: Lannoo Campus
Doelgroep: marketingmanagers, ceo’s, cmo’s, customer experience managers
Pagina’s: 301
Prijs: €29,99

transformeren om te overleven

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie