Naar inhoud

Boekreview: Wat is de vraag? (5 sterren)

Een groeiend aantal do-it-yourself onderzoekstools en een grote aanwas aan niet primair in onderzoek geschoolde gebruikers - onder wie studenten - zorgt ervoor dat de markt wordt overspoeld met onderzoeksresultaten van matige kwaliteit. Leerboeken stellen zich de vraag hoe ze het beste richtlijnen kunnen geven om beginnende onderzoekers te behoeden voor de ergste valkuilen. Maar hoe doe je succesvol onderzoek? Steeds meer studieboeken benadrukken het belang van de probleemanalyse. Geen enkel boek doet dat zo grondig als ‘Wat is de vraag?’ van Durk Bosma en Erik de Kort.

Structuur

Leerboeken over onderzoek richten zich traditioneel nogal sterk op het instrumentarium van de onderzoeker. En dat is niet ten onrechte, omdat onderzoek naast het neerzetten van een grote lijn óók een optelsom is van de kwaliteit op (heel veel) details. De laatste tijd krijgt ook de overkoepelende structuur van onderzoek meer aandacht. De nieuwe versie van ‘Wat is de vraag?’ van Durk Bosma en Erik de Kort is hiervan een voorbeeld.

Probleemanalyse

De architectuur van onderzoek begint met een probleemanalyse. Zonder goede probleemanalyse loopt een onderzoek bijna zeker spaak. De analyse mondt als het goed is uit in het identificeren van wat wetenschappers Jeff Joireman en Paul van Lange in hun boek ‘High Quality Research’ omschrijven als een meaningful knowledge gap. Onderzoek gaat volgens hen op zijn minst over het beantwoorden van een kennisvraag, en liefst een kennisvraag die relevant oftewel betekenisvol is.

Identificatie

Het boek van Bosma en De Kort presenteert een prima handleiding voor het identificeren van de kennisvraag - met probleemanalyse als instrument. Belangrijke vragen zijn daarbij: hoe zit de markt in elkaar, wat zijn mogelijke oorzaken en oplossingen van het probleem, zijn hiervoor bruikbare theorieën of modellen, wie is de probleemeigenaar, wat wil deze bereiken, welke beslissing moet genomen worden op basis van het onderzoek, et cetera. Dergelijke vragen zijn een heel nuttig startpunt voor de praktijkonderzoeker, en zeker ook voor de student die voor het eerst een onderzoek moet opzetten.

Startfase

Wat is de vraag? beperkt zich grotendeels tot de startfase van het onderzoeksproces. Uiteindelijk gaat de architectuur van onderzoek verder dan het identificeren van een kennisvraag: er moet ook worden nagedacht over meet- en analysemethoden. Het boek gaat nog vrij diep in op hoe je concepten wil meten, maar andere ontwerpaspecten zoals steekproef, vragenlijstconstructie en analyse worden buiten het boek gelaten. Dat is niet per se een nadeel, omdat daar voldoende andere boeken voor beschikbaar zijn. De titel dekt dus de lading. En de lading is goed, zeker verpakt in deze nieuwe editie, die voorzien is van een frisse en overzichtelijke lay-out.


Titel: Wat is de vraag?

Auteurs: Durk Bosma en Erik de Kort

Uitgever: Delta Marktonderzoek

Doelgroep: Onderzoekers, marktonderzoekers, data-analytici, marketeers, managers

Pagina’s: 200 bladzijden

Prijs: € 29,50 (via de website van het boek)

De auteur van deze recensie is research consultant.

Bron: Clou 79, oktober 2016
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie