Boekreview: Zweet - Ook de marketeer moet zweten voor succes! (5 sterren)

Succes willen we allemaal, of we nu ondernemend zijn, marketing manager of communicatie professional, of we nu oud of jong zijn of collega of manager. Maar hoe krijg je dan succes? Of maken we het onszelf te gemakkelijk? Of werken we ons juist over de kop? Er zijn immers meer dan ooit mensen die last hebben van de druk en zoeken naar het juiste ritme.
In het boek “Zweet” nemen de auteurs Marco Hoogerland en Anton Kuijntjes ons mee in de wereld van de topsporters, topartiesten en topondernemers. Beide zijn actief in het begeleiden van mensen, Hoogerland meer vanuit het menselijke aspect en Kuijntjes meer vanuit het marketing werkveld.

De ontbrekende schakel tussen talent en succes
Zweet is dus de ontbrekende schakel tussen talent en succes.
“Talent is een afwijking”. Dat is een uitspraak van Hoogerland. Vanuit zijn bedrijf TalentenAcademie begeleidt hij topsporters, -artiesten en –ondernemers om hen beter te laten presteren. Een goede prestatie neerzetten gaat niet vanzelf. Woorden als discipline, doorzetten maar ook inzicht hebben in de mogelijkheden vormen de basis. Daarvoor is de prestatiepiramide ontwikkeld. Langs deze piramide kun je voor jezelf aangeven hoe ver je wilt gaan.
Hoogerland beschrijft de volgende situatie: “ik spreek met een zanger die aangeeft alles er aan gedaan te hebben om succesvol te zijn als zanger, terwijl hij de zin uitspreekt blaast hij rook uit zijn mond van zijn sigaret; ik heb hem aangegeven dat hij dus niet alles doet om succes te hebben, roken tast de stembanden aan en kan dus invloed hebben op het succes”.
Dat betekent overigens niet, aldus Hoogerland, dat deze zanger een groter succes had gehad wanneer hij niet had gerookt. Je hebt er alleen niet alles aan gedaan.
Kuijntjes bespreekt het voorbeeld van Tijs Verwest, beter bekend als DJ Tiësto. Samen met zijn manager zijn er veel momenten geweest waarbij het succes niet vanzelf kwam. Stel je voor. De discotheek is vol met disco muziek en er komt iemand die zegt, ik kan zo leuk “plaatjes draaien” dat ik van een uur tot een avond mensen kan onderhouden. Dat is een concept dat in die tijd niet denkbaar is en volledig nieuw. Dan ga je een track maken, en van deur tot deur leuren met de muziek om maar binnen te komen bij discotheken. In het boek staat de volharding van DJ Tiësto en zijn manager Wilfried Dam. Het concept om een stadion te vullen een avond naar DJ Tiësto te kijken wilde ze al helemaal niet vertellen.
Dat uiteindelijk dat einddoel is gehaald is met veel vallen en opstaan, hard werken en vooral zweten.
Zweten voor marketeers en ondernemers
Het laatste hoofdstuk is het hoofdstuk “Gewoon doen”. Ook daarin staat dat sporter, artiest en ondernemer ook gewoon moeten doen en proberen. Zoals Cruijff al zei “voetbal is heel simpel, maar het moeilijkste is simpel voetballen”.
Vaak hoor ik van ondernemers en marketeers dat voorbeelden tijdens congressen eigenlijk heel makkelijk zijn en niets toevoegen. Het verschil is vaak, zij hebben het gewoon gedaan, de luisteraar vaak niet. Dat betekent wel dat je een onderbouwing moet hebben vanuit de marketingstrategie maar ook op basis van je eigen talenten gewoon doen. Dat leidt immers tot succes. Dat je daarbij moet werken, het spannend vindt en soms onzeker bent is bijna vanzelfsprekend. Zonder zweet geen resultaat.
De beoordeling
Algemeen
Een goed en inspirerend boek dat door het lezen je als mens helpt. Zoals de auteurs in het begin ook zelf zeggen, als je niets wilt zien dan zijn het mooie verhalen van topsporters, topartiesten en topondernemers. Als je er wel voor open staat, maak dan gebruik van de inhoud om jezelf te versterken.
Innovatief
Het is geen marketingboek met innovatieve inzichten voor een nieuwe strategie. Het is wel een marketingboek om te realiseren dat succes niet vanzelf komt.
Inspiratie
Het boek zit vol voorbeelden en inspiratie. Je leest het de eerste keer in 1 zucht uit en gaat daarna naar de specifieke voorbeelden en cases op zoek om te kijken hoe je dat naar je eigen situatie vertaalt.
Praktisch
Alle voorbeelden zijn uit de praktijk gegrepen.
Eindoordeel
Een boek dat door iedereen moet worden gelezen die vanuit zichzelf zegt dat hij succes wil hebben. Gun jezelf die paar uur. Bedenk wat er staat en ga er mee aan de slag.
---> 5 sterren
Titel: Zweet
Auteur: Marco Hoogerland & Anton Kuijntjes
Uitgever: Arko Sports Media
Doelgroep: professionals, ondernemers en talenten
Pagina’s: 151

Reacties