Naar inhoud

Best practices voor contentmarketing

Hoe heb jij op je marketingafdeling de veranderingen doorgemaakt? Wat betekent de invoering van content marketing voor de organisatie? Hoe zorg je voor rendement? Hoe behaal je op korte termijn successen en hoe krijg je kwalitatieve leads? Waar beginnen we aan?

Inspiratie geven blijft geweldig om te doen. Zeker ten overstaande van professionals die met vergelijkbare uitdagingen te maken hebben als AFAS, de onderneming waar ik werkzaam ben. Je weet het best: interruptiemarketing kan niet meer. Maar hoe stop je ermee? En hoe begin je met inbound- en contentmarketing? Na mijn presentaties krijg ik van de deelnemers telkens dezelfde vragen, zoals ik die in mijn intro noem. En niet van de minste marketingmanagers. Mijn ‘best practices’ worden met open armen ontvangen. Voor mij een reden om door te gaan met inspireren tot beter ondernemen.

Interruptiemarketing kan echt niet meer

Tadek Solarz schreef dit artikel ruim twee jaar geleden. En toen was het al een open deur. Waarom is het toch zo moeilijk om ‘gewoon’ met content marketing te beginnen?

Tuurlijk, het duurt even voordat er beweging in je funnel komt. Het is lange termijn, het vergt een investering, je zult je afdeling moeten aanpassen en wellicht bijscholen. Maak een plan! Misschien moet je zelf wel veranderen in je denk- en handelwijze voordat je weet wat jouw doelgroep wil. Mijn tip: stap over je ego en begin. ASAP!

Want, wat is het alternatief? De reden dat zoveel organisaties nog niet met de ‘nieuwe’ marketing bezig zijn, en daarmee niet slim en effectief leadgenererend bezig zijn, is de vrees om te beginnen. Als je weet dat het momentum er na een maand of zes inkomt en je na een jaar resultaten gaat zien van je inspanningen, kun je maar een ding concluderen: waren we maar eerder begonnen met inbound- en contentmarketing.

Fijne cijfers

En over resultaten gesproken. Bij AFAS leggen we de lat graag hoog en dat loont. Sinds kort zetten we zwaarder in op Twitter. Ons engagementpercentage voor Twitter ligt op 1,5 in plaats van op 0,5, wat het gemiddelde voor B2B-bedrijven is. Meten is weten. Onze kosten per klik liggen ruim onder de euro. Artikelen worden tussen de 100 en 400 keer gedeeld. Het aantal views ligt veel hoger. Ik gaf in een eerdere artikel al aan dat ruim 40 procent van onze leads via online bij ons binnenkomt. Natuurlijk deel ik graag hoe wat dat voor elkaar krijgen!

Beginnen met contentmarketing

Het is nooit te laat om te starten en het gaat om die bewustwording. Het kwartje moet eerst vallen voordat je een strategie kunt opzetten en laten afstempelen door je directie. Eerst een ramp laten gebeuren (klaagzang klanten, terugloop leads, dalende rendementen, imagoschade) is geen optie. The time is now, en je klanten vragen erom.

Onze ‘best practices’ geven aan hoe we met AFAS tot een succesvolle invulling en uitwerking van contentmarketing kwamen en hoe we contacten warm maken. Herken je de elementen die voor jouw business gelden? Snap je wat er moet gebeuren en kun je onze ervaring over jouw onderneming leggen? Dan is de kiem daar en kun je de volgende dag beginnen met het opzetten van een succesvol contentmarketingprogramma voor jouw organisatie.

Praktische inspiratie

De komende weken spreek ik onder andere op het eerste evenement over leadgeneratie in Nederland. Mijn presentatie zal gaan over contentmarketing als middel voor succesvolle leadgeneratie. Op 12 mei spreek ik in Leusden tijdens Lead Generation in 1 Day. Heb je interesse om die dag mee te maken, dan vind je onderstaand de link naar mijn sessie. Het dagprogramma vind je terug in het hoofdmenu van de website.

Kom je ook?

Er is nu nog plek maar wees er snel bij. Kun je niet? Vraag me dan eens welke bijeenkomsten voor jou of je bedrijf interessant kunnen zijn. Zie je op tegen de investering in tijd en geld? Opleidingen, inspiratie en professionele informatie horen bij je vak. Bijblijven is een must. Dat doe ik ook! Vraag je leidinggevende naar het opleidingsbudget en vul het in. Een inspiratiesessie is een relatief goedkope en snelle manier om bij te leren en bij te tanken. Je maakt er onder andere kennis met de best practices die voor jou kunnen werken. Tot dan en daar!

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie