Naar inhoud

Customer Talk journalist Anne van den Berg neemt afscheid, maar niet helemaal

Na bijna zes jaar gaat Anne van den Berg, senior editor bij Customer Talk vertrekken bij Lumido Business Media. Anne heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als een top vakjournalist op het vakgebied van marketing, sales en service. Als collega en expert van vele onderwerpen zullen wij haar gaan missen. Ik schrijf dit stukje als persoonlijke dank namens mij en mijn collega’s en ik weet zeker ook namens heel veel lezers. Ik geef hiermee ook een inkijkje in het leven van een vakjournalist en ik verzeker u, dat is niet makkelijk. Gelukkig nemen we niet helemaal afscheid van Anne. Na een wereldreis zal zij als freelancer aan de slag gaan en blijft ze voor Customer Talk en dus voor u schrijven.

Het woord vakjournalistiek zegt het al, het is een vak. Helaas moet ik constateren dat het vak al een groot aantal jaren onder druk staat en uitgehold wordt doordat uitgevers worstelen met business modellen, een snel veranderend medialandschap en de veranderende consumptie van informatie door de doelgroep. Om mij heen zie ik dan ook veel titels verdwijnen, toegeven aan productie van content door de leverancierskant van de markt of inboeten aan kwaliteit.

De uitdagingen in de uitgeverswereld was dan ook de reden dat ik in 2005 deze titel van vakuitgever Reed Business Information kon kopen. Wat ik in mijn tijd bij Reed Business heb geleerd en heb meegenomen is de liefde voor het vak bij echte journalisten, de waarde van onafhankelijkheid en het streven om kwaliteitsinformatie te maken dat praktisch bruikbaar is voor de doelgroep. Met deze intrinsieke waarden kan ik mij identificeren, zo ook Anne van den Berg waardoor zij een uitstekende vakjournalist is geworden.

Sinds 18 februari 2008 heeft Anne duizenden inhoudelijke, kritische, onafhankelijke en praktisch bruikbare vakcontent geschreven met maar één doel: onze lezers, serieuze professionals binnen marketing, sales en service voeden met informatie om zo bij te blijven met alle ontwikkelingen en innovaties binnen hun vakgebied en daardoor betere beslissingen te kunnen nemen.

De kosten om deze waarden en deze kwaliteit te kunnen bieden zijn hoog. Kwaliteit kost tijd. Voor ons is het elk jaar dan ook weer een uitdaging om het commercieel voor elkaar te krijgen. Toch lukt het ons al veertien jaar en ik ben dan ook trots op mijn collega’s en in het bijzonder op Anne voor wat zij voor het bedrijf, de titel en de lezers heeft kunnen betekenen.

Als journalist krijgt Anne en onze redactie tientallen verzoeken per week om te schrijven over een onderwerp, case, oplossing of een interview te doen. Honderden bronnen in binnen- en buitenland volgen wij om te speuren naar de informatie die precies past in de actuele informatiebehoefte van onze lezers. Daarnaast volgen we duizenden experts en professionals om zelf op de hoogte te zijn van wat er speelt in de markt. Daarnaast heeft Anne tientallen evenementen per jaar in binnen en buitenland bezocht op zoek naar een goed verhaal voor u.

De Customer Talk vakjournalist is altijd met de vragen bezig: is het relevant voor de doelgroep? Is het need-to-know content en kan de lezer hier wat mee? Waarom val ik de lezer hiermee lastig? Is het kritisch genoeg en hebben we alle subjectiviteit die vanuit de markt naar ons toe wordt gezonden kunnen filteren? Duiden wij voldoende? Wanneer we dat gedaan hebben wordt dat overigens in enkele gevallen niet door de markt in dank afgenomen. Auteurs van ingezonden stukken die wij beoordelen en onvoldoende aansluiten op onze journalistieke waarden die in het belang zijn van de lezer, begrijpen het soms niet of zijn het er niet mee eens. Als journalist moet je daar wel mee om kunnen gaan. Gelukkig ontvangen wij vooral waardering voor ons werk wat voor een heel groot deel plezier geeft in wat wij doen.

Anne, heel erg bedankt voor jouw inzet, collegialiteit en de enorme hoeveelheid goede vakcontent die je namens ons hebt geschreven en de autoriteit die Customer Talk daarmee heeft verworven. Ik kijk uit naar de nieuwe stukken die je als freelancer voor ons gaat maken!

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie