Naar inhoud

D’r op of d’r onder voor ASN Bank

“Wij danken u van harte voor uw vertrouwen in de ASN Bank. Graag bouwen we samen met u stap voor stap verder aan een duurzame toekomst.” Zo besloot de brief van de directie van de bank die ik begin februari kreeg namens alle medewerkers van de bank over het nationaliseren van SNS Reaal, waaronder ASN valt. Dat was het moment waarop ik dacht; moet ik die club wel vertrouwen?

Het was niet eens de manier waarop de brief was geschreven. Die was netjes, volledig en klantgericht geschreven. De manier waarop de directie mij bejegende strookte met het idee dat ik van de bank had, namelijk transparant met de focus op eerlijk bankieren en de duurzame missie. En dat beeld van de eerlijke eekhoorn heb ik al vanaf het moment dat ik mijn eigen geld mocht beheren.

De bank moderniseerde. Van het gerecycled papier naar het internetbankieren. En ik groeide mee De spaarrekening die mijn ouders hadden opgezet, voldeed niet meer aan de meest optimale rente-eisen en ik zette mijn geld over naar de juiste spaarrekening. Toegegeven, op dat moment was ik alleen geïnteresseerd in de rente en de belofte van ‘eerlijk investeren’ nam ik voor waar aan.

Nationalisering

Pas op het moment dat de SNS in staatshanden viel en daarmee ook de ASN Bank, vroeg ik me af of ASN wel zo ‘duurzaam en eerlijk’ was. Dat vertrouwen, was dat wel juist? Ik vroeg me af; heeft ASN volledige zeggenschap op het geld dat de bank verdient? En blijven de investeringen na de nationalisering van de bank wel hetzelfde? Natuurlijk had ik de woordvoerder kunnen bellen en als journalist in gesprek kunnen gaan met de directeuren.

Het feit is alleen, ik ben bovenal klant. En moet ik als klant de bank op zijn eekhoornogen geloven? Dus ik ging op zoek. De resultaten zijn niet eenduidig. Op de website staat heel duidelijk dat ASN Bank voor honderd procent dochter is van SNS Bank. Er staat helaas niet vermeld wat dat dan betekent. Ben ik klant van ASN alleen; met alle eerlijke investeringen van dien (waar in wordt geïnvesteerd, wordt overigens duidelijk vermeld op de website)? Hoe zit het dan met het doorgesluisde geld van ASN Bank om SNS tevergeefs te helpen overleven? Dezelfde SNS die recentelijk op de vingers werd getikt wegens de investeringen in kernwapens (hoezo, duurzaam en eerlijk)?

Waar het mis gaat

De eerlijke bankenwijzer, een initiatief van onder andere Amnesty International en Oxfam Novib (overigens partner van ASN), trekt beide banken uit elkaar. Waar ASN Bank bijna overal de beste score krijgt, krijgt SNS Bank een minder goede score voor bonusregeling en klimaatverandering. Daarbij investeert SNS in olie, gas en mijnbouw; geen duurzame industrieën waar ASN Bank in zou investeren. Die investeringen, daar hamert de directie in de brief aan de klant op, moeten stroken met de duurzame missie van de bank.

Toch gaat het hier mis. De directie laat weten dat de aandeelhouders van SNS Reaal de problemen veroorzaakten door vastgoedinvesteringen “waarbij de ASN Bank helemaal niet betrokken was” die niet strookten met die duurzame missie. Ik vraag me alleen af of de ASN Bank dat kan claimen, want honderd procent van hun aandelen was in handen van SNS Reaal en dus indirect van de aandeelhouders van SNS. Dus ASN was er indirect wel bij betrokken.

Een eerlijke kans

De nationalisering zou een goede stap kunnen zijn, afgezien van het feit dat de ASN Bank nu in handen is van een staat die zeker niet al zijn pijlen heeft gericht op duurzaam en eerlijk, maar dat ter zijde. De kans zit hem in de verwachting van analisten, die zeggen dat de Nederlandse Staat zal proberen om alle onderdelen van de bank zo snel mogelijk te verkopen. Los of gezamenlijk.

Dit wordt een belangrijk moment voor ASN Bank, want hoewel nu alles ‘gered’ is voor de klant, kan een duurzame missie zomaar teniet worden gedaan als de bank wordt verkocht aan een andere bank. Alleen Triodos Bank scoort net zo hoog op de eerlijke bankenwijzer. In zee met AEGON, ING of Rabobank zal het imago van de bank niet ten goede komen. Een verzelfstandiging is wellicht moeilijk of zelfs onmogelijk, maar wellicht de enige manier om zijn merkwaarden, missie en (investeringen)beleid te behouden.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie