Naar inhoud

Een waardevol gesprek; de kracht van gratis herhaling

Advertenties op het internet worden steeds minder waard. Ondanks volhardende innovatie is het een verliesgevend verdienmodel. Het draagt namelijk niet bij aan de conversatie waarover het écht gaat.

Wist je dat advertenties groter worden omdat ze niet genoeg aandacht trekken? Niet omdat mensen bijziend worden, maar omdat er een oorlog woedt om aandacht. Oorlog met andere advertenties en met de content waar mensen voor komen. Begrijp je wat ik bedoel?

Jij, mijn beste merk,
Jij concurreert niet alleen met andere merken maar ook nog eens met de advertentie industrie. En raad eens: ‘the house always wins’.

Goed, daar zit je dan met je advertentiebudget, dat besteed moet worden aan waardevolle dingen. Maar hoe? Investeer in een nuttige conversatie over je product, want een gesprek voegt de waarde toe. De waarde verandert van ‘exposure’ naar de 'conversatie’. We gaan van dure campagnes, die waarde verliezen zodra de 'pot' leeg is, naar een investering die zich in de tijd steeds meer terugverdient en bouwt aan jouw geloofwaardigheid.

Een goede conversatie begint in het leven van de consument en eindigt bij jouw product. Daar duikt de tweede belangrijke factor op: relevantie. De irrelevante conversatie is een monoloog. Relevantie is de match met de behoefte of modus van de klant, zoals ‘open voor inspiratie’, of in zoektocht voor expertise. Dat is de plek om waarde toe te voegen.

Rubbersmaak

Laten we een 'oud' voorbeeld nemen: de winelibrary.com. Dat is een site waar Gary Vaynerchuck gratis advies gaf over wijn. Gary weet veel van wijn en deelde zijn kennis in de taal van de ‘gewone man’. In een video  laat hij bijvoorbeeld zien hoe hij zijn palet heeft getraind en smaak beschrijft.

 

Fans verspreidden de kennis van Gary en zijn tips, en stelden vragen die hij weer beantwoordde. Op deze manier waarde creëren is goed uit te voeren, maar vergt veel werk, vakmanschap en mensen met passie voor het product. Een voorbeeld van eigen bodem is natuurlijk Het Meisje van de Slijterij die met haar no-nonsens manier fans betrekt bij haar avonturen en productlanceringen. De waarde die Gary en het Meisje creëren is origineel en oprecht. En ze delen het allemaal gratis.

Geen geld weggooien

Let op! Gratis waardevolle content geven, is zeker geen geld weggooien! De waarde van de informatie wordt elke keer vermenigvuldigd als het ogen en oren van een potentiële wijnliefhebber bereikt. Dat is dus elke keer, niet eens elke duizend keer. Het is die leuke wijnhandelaar die aan de kassa zegt: "Weet je, ik heb een iets goedkopere en veel lekkerdere wijn. Neem die maar. Als hij niet bevalt, krijg je die dure gratis." Merk je het? De boerenwijsheden van vroeger zijn ook toepasbaar in de online wereld van nu.

Er is een kentering gaande in de online marketing. Dat merken advertentiehuizen en de adverteerders al een jaar of twee, maar ze doen er nog niet heel veel mee. Het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om te praten met klanten, lezers en fans. Toch zien we dat merken bezig blijven met gekunstelde weggooi marketing als campagnewebsites, acties, wedstrijdjes en spaaracties. Het wordt tijd om waarde te creëren met waarde.

Peet Sneekes maakte ook nog een relevante video over dit onderwerp:

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie