Naar inhoud

Er zijn nog 66.625 wachtenden voor u

‘Er zijn nog 66.625 wachtenden voor u’, staat midden op mijn scherm als ik de site van de Bijenkorf bezoek. Deze week zijn het de Drie Dwaze Dagen van het warenhuis en net als vorig jaar bewaakt een digitale portier de webwinkel. Deze portier moet een te drukke webshop voorkomen. Na een verbaasde reactie van mijn collega moest ik ook even kijken, maar het staat er echt. Ik moet nog ruim een uur wachten voordat ik de webwinkel in kan. Allesbehalve snel en makkelijk dus, online winkelen bij de Bijenkorf tijdens deze gekte.

De Drie Dwaze Dagen van het warenhuis de Bijenkorf zijn weer begonnen en het is druk in de webwinkel. Een digitale portier houdt de wacht en zegt dat het nog een uur duurt voordat ik naar binnen mag. Er zijn 66.625 wachtenden voor me. Volgens de Bijenkorf zetten ze deze portier, die overigens vorig jaar ook al de online deuren bewaakte, in om te voorkomen dat klanten teleurgesteld raken wanneer de website vastloopt tijdens het online shoppen. Ik weet niet wat vervelender is, gewoon proberen te winkelen en dan niet verder komen, of helemaal niet op de website kunnen komen. Zou de Bijenkorf niet beter iets aan hun serverruimte kunnen doen in plaats van de toegang blokkeren aan klanten?

Knoppen in ons brein

Aan de andere kant, de Drie Dwaze Dagen zijn altijd een groot succes dus er moeten mensen zijn die de moeite nemen om in de digitale rij te gaan staan. Hoe zou het komen dat mensen zo graag willen winkelen bij het warenhuis, dat ze er een uur wachten voor over hebben? Victor Lamme, hersenonderzoeker bij de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam, schrijft in een column op nrcnext.nl dat mensen, of liever gezegd vrouwen, er niets aan kunnen doen. Volgens hem worden vier knoppen in ons brein bespeeld tijdens kortingsdagen van het warenhuis.

Lamme schrijft over de nucleus accumbens, een knop die ons af zou sturen op primaire levensbehoeftes zoals voedsel en seks, maar ook status en luxe. Een goed merk zou deze knop gemakkelijk kunnen activeren, uit onderzoek blijkt dat zelfs het zien van een logo deze knop al kan activeren. De Bijenkorf is zelf al luxe en daarnaast verkopen ze alleen maar luxe merken. Omdat er ook nog eens artikelen worden verkocht met veel korting, wordt de insula, de hersenstructuur die reageert op fysieke pijn, maar ook op het uitgeven van veel geld, tijdelijk verdoofd.

Mensen doen elkaar na

Dat de Dwaze Dagen maar drie dagen duren, heeft volgens Lamme ook invloed op onze hersenen. We moeten wel in die rij gaan staan, want na drie dagen is alles op. De onzekerheid dat alles al op is als je niet snel in de rij aansluit, roept een angst op die de derde knop, amygdala, activeert. Daarnaast is er nog een sociaal aspect. Ons brein laat ons volgens Lamme vanzelf doen wat anderen doen. Dus als er mensen in een rij staan, sluit vanzelf iedereen aan.

Als je bekijkt hoe onze hersenen reageren op deze drie dagen kortingsgekte bij het warenhuis, doet De Bijenkorf het helemaal niet zo slecht door mensen in de rij te laten staan. Ze moeten wel, want ‘iedereen’ staat immers in de rij en je wilt die luxe producten met korting natuurlijk niet aan je neus voorbij laten gaan. Ook al is het misschien een slimme marketing zet, zelf vind ik het een beetje onvriendelijk om met een, zogenaamd vriendelijke, portier de toegang te blokkeren. Ik haak af als ik meer dan een uur moet wachten om alleen maar een jurkje en een paar schoenen te kopen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie