Naar inhoud

Groupon blijkt vooral lucht te zijn

Op 18 april dit jaar schreef ik over mijn bedenkingen van het, in de media populaire, Amerikaanse internetbedrijf Groupon. Het bedrijf werd door velen de hemel in geprezen en was een groot voorbeeld van succesvol internetondernemen. Het bedrijf zou daarom ruim twintig miljard dollar waard zijn. Inmiddels lijkt het er op dat het toch voor het grootste deel lucht blijkt te zijn. De één na de andere executive lijkt het ‘zinkende’ schip te verlaten met als genadeklap een ‘foutje’ in de boekhouding. Maar liefst 55 procent van de omzet blijkt niet te bestaan, zo meldt de Wall Street Journal.

Groupon meldde eerder deze maand dat het afzag van een beursgang op korte termijn vanwege ‘het slechte beursklimaat’. Veel waarschijnlijker zijn echter de recente onthullingen over de wijze van boekhouden van het Amerikaanse bedrijf. De Securities and Exchange Commission had zo zijn bedenkingen rondom de door Groupon aangeleverde informatie ter voorbereiding van een beursgang. Na discussies tussen beide partijen moest Groupon de omzet voor 2010 aanpassen van 713 miljoen dollar naar 312 miljoen dollar. Maar liefst 55 procent minder. Ook de eerste helft van 2011 werd aangepast van 1,5 miljard dollar naar 688 miljoen dollar. Groupon stelde dat het investeerders altijd heeft voorgehouden de waarde te berekenen op de omzet minus de betalingen aan partners.

Kortom, ondernemerschap, enthousiasme en innovatie is prima, maar blijf wel kritisch kijken!

Bron: Wall Street Journal | Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie