Naar inhoud

Help je de klant echt?

“Kan ik u helpen?” vroeg de verkoopster van de DA waar ik een cadeautje voor mijn vrouw wilde kopen. Het was me precies uitgelegd wat het moest zijn, maar natuurlijk was ik het belangrijkste vergeten. Andere mannen herkennen dat vast. “Ik hoop het”, antwoordde ik. “Ik zoek een dagcrème voor mijn vrouw” (dat had ik wel onthouden). “Wat voor huidtype heeft uw vrouw? Droog, gemengd of vet?” vroeg de verkoopster vervolgens. 

Een prima vraag, maar ik heb natuurlijk geen flauw idee. Hoe kom ik nu te weten welke soort ik nodig heb? Dan herinner ik me dat mijn vrouw al eerder dagcrème bij deze DA-winkel heeft gekocht. “Heeft U een klantenkaart?” vraagt de verkoopster vervolgens. Ik antwoord bevestigend. “Dan kan ik wel opzoeken wat ze de vorige keer gekocht heeft en dan weten we welke soort we moeten hebben.” En al heel snel had ze gevonden wat mijn vrouw de vorige keer had gekocht. De aankoop was vervolgens snel geregeld. Ik bedankte haar en ging blij en tevreden naar huis. Dankzij de verkoopster kwam ik met het juiste cadeau thuis en dat maakte grote indruk. Mijn vrouw was benieuwd hoe ik dat voor elkaar had gekregen. Dat ik het simpelweg had onthouden, geloofde ze niet. Ze kent me langer dan vandaag.

Geweldig, die combinatie van een crm-systeem met medewerkers die de juiste instelling hebben om de klanten echt te wllen helpen. Inmiddels hebben al vele bedrijven een crm-systeem ingevoerd, maar waarom merken we als klanten daar dan zo weinig van?

Zo kwam ik enkele weken geleden met mijn dochter bij een Hema. Nadat ik had gevonden wat ik zocht, gingen wij naar de kassa. Er waren twee kassa’s open, bemenst door een jongedame en een jongeheer. Mijn dochter vond dat ze er uitzagen als twee zoutzakken. De ongeïnteresseerdheid straalde er vanaf. Een ‘goedemiddag’ zat er niet in. Geen van beide keek de klanten aan. Waarom niet, was me een raadsel. Ik moest denken aan een voorbeeld dat ik net gelezen had, waarin een baas zijn medewerkers had gezegd ‘Kijk klanten niet aan, want dan gaan ze vragen stellen en dat kost alleen maar tijd’. Nou, dat hebben ze hier goed onder de knie.

Een paar dagen later sprak ik hierover met mijn dochter en ze vertelde me dat bij het bedrijf waar ze een weekend- en vakantiebaantje heeft het heel belangrijk wordt gevonden dat de klant positief en met plezier benaderd wordt. Voordat je de personeelsruimte uitgaat kom je een spiegel tegen waar je niet omheen kunt en waar met grote letters boven staat: ‘Zo zien onze gasten je’. Mijn dochter zei: “Iedere keer, zeker als je je dag niet hebt, herinnert die spiegel je eraan dat je je werk doet voor de gasten, die een leuke dag willen beleven (en je betalen). Dus ga je vrolijk en plezierig aan het werk. Dat maakt het voor de gasten ook een stuk plezieriger. En zo wordt het contact met de gasten ook een stuk prettiger.”

De conclusie: neem je klanten serieus en zorg dat je medewerkers hun werk met plezier doen. Wees vriendelijk en realiseer je dat de klant ervoor zorgt dat jouw bedrijf kan bestaan.

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie