Naar inhoud

Hetze Amerikaanse advertentiebond tegen do-not-track Mozilla onterecht

De Digital Advertising Alliance (DAA) is een hetze begonnen tegen softwareontwikkelaar Mozilla. De laatste is namelijk een do-not-trackknop aan het ontwikkelen voor zijn browser Firefox en heeft te kennen gegeven in de toekomst de optie standaard op ‘aan’ te zetten. Dat vinden de adverteerders natuurlijk niet leuk, hoe kunnen ze dan hun persoonlijke en relevantie advertenties voorleggen aan de consument? Hoewel de cookies zeker waarde kunnen hebben voor de eindklant, is het maar de vraag of de aanpak van de DAA rechtmatig en effectief is.

Cookies blijven de gemoederen bezig houden. In de Verenigde Staten is de advertentievakbond opgestaan tegen softwareontwikkelaar Mozilla die in haar browser Firefox een standaard do-not-trackknop wil plaatsen. Mozilla is al langer bezig met deze knop, maar tot op heden is het een opt-in optie. Met andere woorden: je moet de functie eerst activeren alvorens dat het gaat werken. Nu wil Mozilla de knop standaard ‘aan’ zetten. Als gebruikers toch cookies willen toestaan, moeten ze de optie zelf uitzetten.

Verkeerde keelgat

Het standaard uitzetten van de cookies is Amerikaanse adverteerders, verenigd in de branchevereniging Digital Advertising Alliance (DAA), in het verkeerde keelgat geschoten en de bond heeft gebruikers opgeroepen om de browser Firefox niet meer te gebruiken. Uiteraard zien de adverteerders grote voordelen voor het toestaan van cookies. Consumenten moeten een relevantere ervaring krijgen als ze cookies toestaan.

De adverteerders denken dat Mozilla oneerlijke concurrentie bevordert met de radicalisering van het cookiebeleid en daarmee het internet ondermijnt. Ze denken dat het internet een zelfregulerend programma is; gebruikers zullen zelf beslissen wanneer ze cookies willen ontvangen. Op het moment dat de cookies niet helpen bij een relevantere en fijnere ervaring, dan zal de consument vanzelf voor de opt-out optie kiezen.

Ondanks dat ik voor een persoonlijkere en relevantere klantervaring ben, en daarmee de waarde van cookies zeker erken, zitten er een aantal fouten in de redenatie van de DAA. Ten eerste loopt de DAA op de feiten vooruit: Mozilla heeft eerder aangegeven dat ze tégen het automatisch inschakelen van cookieblokkering zijn, omdat dit keuzevrijheid voor consumenten beperkt. Cookies hebben nut, zo erkende Mozilla nog vorig jaar.

Samenwerking met Stanford University

Dat Mozilla nu kijkt naar het standaard inschakelen van de do-not-trackbutton heeft te maken met de ontwikkeling van de functionaliteit en de problemen die het bedrijf ondervond met het onterecht blokkeren van first party cookies. Daarom werkt Mozilla nu samen met de Stanford University om uit te zoeken hoe ze deze problemen kunnen oplossen. Totdat deze problemen zijn opgelost, wil Mozilla geen beslissing nemen.

Het vooruitschuiven van de beslissing geeft de adverteerdersbond de mogelijkheid om mee te denken met de ontwikkelaar en de universiteit. In plaats daarvan gaan ze de strijd aan met het bedrijf. Meestal worden discussies door de aanval te kiezen juist star en nog extremer. Als de bedrijven samen met Mozilla oplossingen zoeken voor de juiste do-not-track functionaliteit werkt dat uiteindelijk in hun voordeel: hoewel het misschien niet op de korte termijn in hun voordeel is, wordt op de lange termijn het vertrouwen van gebruikers, eindconsumenten, versterkt.

Gebruikers moeten protesteren

De tweede fout is daarmee ook duidelijk: in plaats dat de DAA zelf op de barricades gaat, vraagt het gebruikers van Firefox in protest te gaan. Het inzetten van de eindgebruiker van Mozilla is een zwaktebod van de DAA, omdat eindgebruikers niet direct de dupe zijn als deze knop in gebruik wordt genomen. Uiteindelijk moet een relevantere ervaring voor consumenten vooral meer omzet genereren voor de adverteerders.

Kijk, natuurlijk zouden internetters een relevantere ervaring moeten krijgen en daarmee zich minder ergeren aan verkeerde banners en onnodige berichten, maar uiteindelijk kunnen ze ook zonder cookies op internet doen waar ze voor gekomen zijn. Namelijk: het posten van een foto op Facebook, het zoeken van een recept op Allerhande of een conversatie aangaan met gelijkgestemden in een community.

Slechte timing

Als laatste is de timing van de DAA niet echt gelukkig te noemen. Het nieuws dat de NSA van meerdere bedrijven klantgegevens krijgt, heeft het vertrouwen van de consument in het bedrijfsleven en het internet zeer verslechterd. Deze mensen oproepen om cookies toe te staan en daarin een bedrijf die dit wil tegengaan te bestrijden, zal veel mensen tegen de haren instrijken. Zeker nu het onderwerp top-of-mind is.

Het is nog maar de vraag hoe dit zal aflopen. De DAA deed er slim aan om de advertentie in eerste instantie alleen binnen de eigen gelederen te promoten, namelijk in het advertentieblad Advertising Age. Het effect van de oproep zal daarom beperkt blijven. Daar komt bij dat Mozilla zoals gezegd nog geen officiële beslissing heeft genomen over de do-not-trackknop. Eigenlijk hebben zowel Mozilla als DAA nog het minst te zeggen. Ze kunnen hun eigen visie en ondersteunende technologie ontwikkelen, maar als de eindgebruiker tegen is, dan verandert dat het hele verhaal.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie