Naar inhoud

In 2014 meer focus op klanten of op winst?

Vele jaren zijn de grote ondernemingen vooral gericht op kortetermijnwinsten. Veel bedrijven leven van kwartaal naar kwartaal. Marketing- en salesafdelingen zijn om die reden dan vaak ook gericht op de verkoop van x aantal producten in kwartaal y. De crisis van de afgelopen jaren heeft de focus op de klant in plaats van op het product en de focus op de lange termijn positief beïnvloed. Maar vindt die verandering ook op grote schaal plaats? Als we McKinsey mogen geloven niet.

Volgens recent onderzoek van adviesbureau McKinsey & Company vinden managers inderdaad dat bedrijven af moeten van het kortetermijndenken maar doen ze onder druk van aandeelhouders het tegenovergestelde.

Bijna tachtig procent (79 procent) van de duizend ondervraagde managers geeft aan prioriteit te geven aan een zo hoog mogelijke winst binnen twee jaar. De druk van aandeelhouders en beleggers om op korte termijn winst te maken is volgens 63 procent de afgelopen vijf jaar toegenomen. Voor de afgelopen twee jaar is dit zelfs 79 procent. Uit het onderzoek blijkt dat de managers bezwijken voor deze druk omdat ze het er eigenlijk niet mee eens zijn. Maar liefst 86 procent geeft aan dat beslissingen nemen op basis van een langetermijnstrategie eigenlijk beter zou zijn. Zowel voor de stabiliteit van het bedrijf als voor het bevorderen van innovatie. Van de ondervraagden geeft 44 procent aan nu een horizon van minder dan drie jaar te hanteren.

Voor kleinere ondernemingen zonder beursnotering of kortetermijnbeleggers biedt dit weer kansen. Zij kunnen wel met een langetermijnfocus aan de slag en met een meer klantgerichte strategie en daarmee concurreren met de grotere bedrijven. Zou je dus plat geredeneerd kunnen zeggen dat je gemiddeld genomen van enterprise ondernemingen minder klantgerichtheid kunt verwachten dan van kleinere ondernemingen?

Ik ben benieuwd hoe dit nieuwe jaar zich zal ontwikkelen. Gezien de vele prachtige voorbeelden van afgelopen jaar van ondernemingen die echt met en voor hun klanten bezig zijn en de innovatieve tools die op de markt blijven komen om dit te ondersteunen, heb ik alle vertrouwen in een klantgericht 2014.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie