Naar inhoud

Is ‘mobile’ hét toverwoord in de marketingmix?

De toepassing van het populaire mobiele marketing lijkt zomaar weer een middel in die brede online marketingmix. Sociale media hadden we al toegevoegd, maar we besteden ons marketingbudget nog massaal aan zoekmachine optimalisatie en advertising. Ondanks dat we al sinds eind jaren negentig over ‘mobile’ spreken als ‘the next big thing’ in de online mix, is het nog nauwelijk top-of-mind bij de hedendaagse online marketeer.

Hét toverwoord gelinkt aan mobiele marketing is mobiliteit. Heeft de marketeer mobiliteit in het vizier, dan kan hij of zij dit, aan de hand van een praktijkmodel, vertalen naar relevante mobiele content, optimale usability en een doorplaatsing van een relevant proces dat ultiem geschikt is voor mobiel gebruik.

Mobiliteit is meer dan een vertaalslag door een marketeer. Het is ook het ‘lean back’ gebruiken van de mobiel om tijd te verdrijven. Om nieuws te snacken, te gamen of door wat handige info te lopen. Mobiliteit is ook ‘lean forward’ waarbij je tijdens het lunchen even snel de specs van het product opzoekt dat je zo wilt kopen. Of de reviews. Of het adres en de parkeermogelijkheden van die winkel waar je zo heen gaat. Of… open staan voor relevante aanbiedingen van alle organisaties die in de buurt zitten van die winkel.

Mobiele marketing zit vol klassieke fouten

Een eigen app voor de iPad of iPhone is leuk en 'cool'. Dit omschrijft de klassieke fout die veel managers hebben gemaakt waarbij er wel iets viel af te tikken. Dag één hadden ze namelijk vierduizend downloads. De dagen, weken, maanden en jaren erna was er weinig actie te ontdekken op en via de mobiele app.

De idee dat je met een misstap door blindelings met een app te komen ‘omdat je zelf zo leuk vind’ ook een deuk in de branding van je organisatie oploopt, is net zo min aanwezig. Coolness van die leuke mobiele toepassing is vooral een korte termijn visie. Het relatiemiddel mobiele marketing wordt hiermee consumptief benaderd.

Als die 'leuke' app niet meer cool is, verwijdert de gebruiker niet alleen je app; je bent uit, het intieme communicatiemiddel, ‘de mobile’ verdwenen en niet langer top-of-mind als organisatie. Een groter deel van de doelgroep bedient, ervaart en ziet jouw merk en organisatie steeds vaker alleen via de mobiel. Niet alleen door te surfen, maar ook door echt betrokken te zijn door het gebruik van jouw app, proces en organisatie.

Mobiele klant is een trouwe klant 

Omgedraaid: heb je echt wat te bieden via mobiele apparaten en ontdek je de succesfactoren van mobiliteit, dan zou die klant weleens een zeer trouwe mobiele relatie met jou en jouw organisatie aan willen gaan. Dit leidt, sneller en meer, tot vergaande conversie, een goede ervaring, een sterke klantrelatie en vooral een mobiele vaste plek in de top-of-mind.  

hmm_cover_250px[1]Patrick Petersen is onder andere  auteur van het Handboek Online Marketing, Handboek Mobile Marketing, post-hbo en post-doc docent mobile marketing strategie en oprichter van AtMost.nl. Hij spreekt tijdens Digital Marketing in 1 Day op 15 november 2012 over SocialMobileLocal en contentstrategie.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie