Naar inhoud

Jonge marketeers leven vaak nog in het stenen tijdperk

De technologische ontwikkelingen gaan vandaag razend snel. De inbreng van nieuwe softwaresystemen en IT is vaak zo revolutionair, dat hele bedrijfsprocessen (productie, distributie, sales) brutaal door elkaar worden geschud. Dat is net zo in marketing. Nieuwe technologische concepten tekenen totaal nieuwe perspectieven en mogelijkheden uit. Het is dan ook verbazingwekkend dat vele jonge marketeers vandaag nog in het stenen tijdperk lijken te zitten.

Relevante en actuele kennis van het eigen vakgebied is vandaag meer dan ooit het fundament om succesvol te zijn in je job. Het gaat erom dat je je als medewerker engageert om de nieuwste tools in je branche te ontdekken, te evalueren en desnoods ook vakkundig in te zetten. Dat kost tijd, maar het loont de moeite. En dan bedoel ik niet enkel voor je werkgever, maar vooral voor jezelf.

Zeker in Nederland is het in dit opzicht echter huilen met de pet op. Ik zie vaak startende marketeers in hun curriculum vitae met trots meerdere bachelor- en mastertitels presenteren. Als ik hen echter met enkele nieuwe inzichten in de marketing confronteer (zoals bijvoorbeeld content en inbound marketing, website optimalisation, SEO, marketing analytics, CRM & database marketing, paid advertising & retargeting, marketing automation, …), merk ik al te vaak dat de frisse jongelui hier onvoldoende kennis van hebben.

Met andere woorden: veel startende marketeers weten absoluut niet waar het in de marketingwereld van vandaag echt om draait. Ze lijken nog in het stenen tijdperk te zitten. Gewoon omdat hun docenten en de marketinggoeroes waarmee ze tijdens hun studies in contact zijn gekomen, helemaal geen recente kennis hebben opgestoken. Of omdat ze zelf nauwelijks inspanningen hebben gedaan om nieuwe blogs te lezen of seminars te volgen om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en systemen.

Bedrijven investeren te weinig in marketing

Deze vaststelling geldt bovendien ook voor gevestigde marketeers bij gevestigde bedrijven. Ze zijn vaak plat getreden paadjes blijven bewandelen, hebben oude vaatjes open getrokken en hebben er nooit bij stilgestaan dat de wereld om hen heen er vandaag helemaal anders uitziet dan toen ze hun eerste marketingcampagne opzetten.

Ik vind deze situatie op z’n zachtst gesteld alarmerend. Zeker als ik ze vergelijk met die in veel beëdigde beroepsgroepen (accountants, artsen, piloten) waar wel een systeem is ingebouwd waarbij de vaklui hun educatie tijdens hun loopbaan bijschaven.

Kennelijk gaan de meeste marketeers er vandaag vanuit dat die noodzaak om nieuwe innovatieve ideeën op te doen voor hen toch niet echt hoeft. Of zijn ze echt gewoon onbekend met de enorme revolutie die in de wereld van de marketing aan de gang is? Als ik de cv’s bekijk die ik de afgelopen drie jaar kreeg toegestuurd, stel ik vast dat 90 procent van de gegadigde marketeers nauwelijks tot geen inspanningen gedaan had om te investeren in zichzelf. Daarmee bedoel ik: geen kennis hebben verworven over technologische ontwikkelingen, geen vakopleidingen hebben gevolgd en niet op de hoogte zijn van invloedrijke marketingblogs en social media influencers. Veel van hen hebben ook niet of nauwelijks gehoord van toonaangevende marketingbedrijven als Hubspot, Marketo of Moz, om er maar een paar te noemen. Een pijnlijke vaststelling.

Uiteraard treft niet enkel de marketeer zelf schuld. Bedrijven investeren ook veel te weinig in hun marketingafdeling. Vaak wordt dit afgeschilderd als ‘kosten die te zwaar wegen op de rentabiliteit van de jaarcijfers’. Niets is echter een grotere misvatting. Wat is immers het rendement van werknemers die jaren aan één stuk op hun stek blijven zitten, zich helemaal niet bijscholen en op termijn ook hopeloos achterop gaan hinken? Een bedrijf dat op zo’n marketingafdeling moet rekenen, prijst zichzelf in de komende jaren helemaal uit de markt.

Doelbewust bouwen aan permanente educatie

Ik wil daarom één belangrijke tip geven aan marketingmanagers: bouw doelbewust aan een dynamisch team door actief te investeren en permanente educatie. Zorg dat je de 'best in class' medewerkers aantrekt, maar zorg er vooral ook voor dat deze 'best in class' blijven.

Dit doe je door hen seminars, congressen en opleidingen te laten volgen. Door ervoor te zorgen dat ze elke week een paar (bij voorkeur internationale) blogs of e-books over marketing lezen, zodat ze weten wat er leeft op de markt. Je kunt hen ook zelf blogs laten schrijven over actuele thema’s in hun eigen vakgebied. Zo gaan ze actief met de nieuw verworven kennis aan de slag, waardoor die beter blijft hangen. Waarom laat je hen over die nieuwe inzichten trouwens geen presentatie geven aan de rest van de collega’s? Zo raakt je organisatie doordrongen van kennis.

Een ‘met kennis doordrongen bedrijfscultuur’ implementeren, dat moet wat mij betreft de ambitie zijn van elke ondernemer of elke marketing manager. Dit kost geld en moeite. Maar, zoals veel verstandige mensen al voor mij hebben gezegd: “If you think education is expensive, try ignorance.”

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie