Naar inhoud

Kijk Philips, zo moet het!

Enkele weken geleden was ik op een bijeenkomst van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) over customer intelligence. Eén van de sprekers, een internationale bedrijfsadviseur, voorspelde dat Philips over vijf jaar niet meer zou bestaan. Het bedrijf toont volgens de spreker geen ondernemerschap, maar is vooral bezig met efficiëntie en productiviteitsactiviteiten. Hij onderbouwde zijn stelling met de enorme groeicijfers van concurrenten als Samsung tegenover de krimpende cijfers van Philips.

Samsung groeide van 58 miljard euro omzet in 2006 naar maar liefst 106 miljard omzet in 2010. Philips daalde daarentegen van 26 miljard euro naar 25 miljard euro. Samsung is dus in vijf jaar tijd vier keer zo groot geworden dan Philips.

Het is niet de eerste keer dat ik kritiek hoor over het bedrijf waar veel Nederlanders trots op zijn.  Enkele  weken terug uitte de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) dezelfde kritiek. Volgens Patrick Beijersbergen van de VEB, bevindt Philips zich in een permanent reorganisatieproces. Elk kwartaal staan er hoge reorganisatiekosten in de cijfers. “Het is een permanente bedrijfsactiviteit van de onderneming geworden en dat willen we niet zien“, aldus Beijersbergen. Na de recente, derde achtereenvolgende winstwaarschuwing van Philips deed Beijersbergen de suggestie dat het bedrijf zich maar beter op kon splitsen in drie bedrijven, te weten: licht, medical en consumentenelectronica. De focus die dan zou ontstaan, zou ten goede moeten komen aan klanten en groei voor aandeelhouders.

Wat doet de concurrentie dan anders? Samsung kondigde deze week doodleuk aan maar liefst 32,7 miljard euro te investeren en 26.000(!) mensen aan te nemen om de komende jaren te kunnen innoveren en nieuwe markten te kunnen bedienen. Kijk, dat is nog eens visie. Accepteren dat klanten en markten snel veranderen en om daarin mee te kunnen gaan, investeren in innovatie, verandering en groei. Dus niet, zoals Philips volgens mij te veel doet , met focus op kostenreductie, herstructurering en efficiëntie leggen.

Ondanks dat Philips druk bezig is met allerlei klanttevredenheids- en NPS-projecten en het ontwikkelen van sociale media strategieën deel ik de vrees dat het nog wel eens slecht af kan lopen met Philips. Volgens mij is het tijd voor meer ondernemende bestuurders. Iets minder focus op aandeelhouderswaarde voor de korte termijn, meer focus op wat klanten nu echt willen. Voor de lange termijn.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie