Naar inhoud

Klout omarmen of negeren?

Klout, voor degenen die het nog niet kennen, is een Amerikaans initiatief dat gebruik maakt van sociale connectoren om een persoonlijke of merk score te kunnen samenstellen. De zogenaamde Klout-score. Volgens het bedrijf geeft dit de mate van invloed aan die iemand of een merk heeft. Velen worden geprikkeld door deze vorm van ‘status’ en zijn druk in de weer met hun Klout-score. Klout maakt dankbaar gebruik van alle persoonlijke informatie die via de sociale connectoren van onder andere LinkedIn, Twitter, Facebook en nog acht andere sociale netwerken binnenkomt. Met deze informatie probeert Klout geld te verdienen via adverteerders. Het bedrijf zegt te weten wie influencers zijn en adverteerders experimenteren daar vervolgens mee. Zo bezorgde Klout, namens een Amerikaanse autofabrikant, bij ‘invloedrijke’ personen een auto voor de deur waar ze een tijd lang gratis in mochten rijden, in de hoop dat zij hun netwerk in zouden zetten ter promotie van de auto.

Maar hoe waardevol is dat Klout getal nu eigenlijk? Het algoritme is geheim en werd kort geleden nog grondig aangepast. Mensen die maanden tijd hadden gestoken in het verhogen van hun Klout-score zagen ineens hun score kelderen. Het veroorzaakte zo’n online ophef dat er zelfs een ‘Occupy Klout-beweging’ op gang kwam. Om maar even aan te geven hoe serieus door sommigen naar deze score wordt gekeken. Een beetje analyse leert dat de score vooral om kwantiteit gaat en niet om kwaliteit. Het is dus eigenlijk meer een globale engagement score zonder bijvoorbeeld sentiment mee te nemen. Volgens die score zou ik persoonlijk meer invloed hebben dan de titel Customer Talk waarvoor ik schrijf. Ik kan u verzekeren dat dit niet zo is.

Kunt u Klout voor nu dus maar negeren? Tja, een bekend Nederlands opleidingsinstituut vertelde me onlangs dat ze een geïnteresseerde student voor hun sociale media opleiding hadden nagebeld met de vraag waarom ze toch niet voor de opleiding had gekozen. “Uw opleiding heeft een te lage Klout score”, was het antwoord. Geen gein! Het was duidelijk dat de persoon in kwestie een sociale media opleiding nodig had, maar was desalniettemin niet te overtuigen.

Afgelopen week was ik in New York op het Social Media World Forum en volgde daar een paneldiscussie met Garth Holsinger, VP Sales & Business Development bij Klout. Ook hij kreeg het tijdens de paneldiscussie zwaar te verduren wanneer het ging om de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de Klout score. Holsinger hamerde op het feit dat ze continue verbeteringen aan de score aan het maken zijn en dat iedere organisatie een laag over alle marketingactiviteiten zou moeten leggen waar influencers een rol in spelen. Een mooie salespitch die door de overige panelleden snel werd afgezwakt. Neemt niet weg dat de basisgedachte voor marketeers om influencers te identificeren en daar iets mee te doen geheel niet verkeerd is. De vraag is of je daar Klout voor nodig hebt. Ik zou het in de gaten houden, maar het voorlopig nog niet te serieus nemen.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie