Naar inhoud

Marketing als een service; de Asics praktijkcase

Marketing, daar gaan je nekharen toch van overeind staan? Zo denken niets vermoedende consumenten. Marketing, dat gaat om massa e-mails met een verkeerde aanhef en reclamefolders in de bus?! Of, toch niet? Wat als marketing kan aanvoelen als een service. Zo relevant en met meerwaarde dat het precies tegemoet komt aan je behoeften? In deel twee van mijn hardloop klantervaring reeks: de Asics praktijkcase.

Het is ongeveer 2,5 jaar geleden dat ik voor een evenement naar Londen vertrok met halve dag eigen tijd, waarin ik wilde shoppen. Niet zomaar iets, maar heel gericht: hardloopschoenen. Het adres van de Asics flagship store had ik in mijn agenda gekrabbeld. Op de kaart ontdekte ik dat de winkel zich niet bevond in de belangrijkste winkelstraat op een centraal kruispunt, maar in een zijstraat waar ik zonder kaart nooit gekomen was.

Tegoedbon

Hoewel mijn geheugen te stoffig is om de ervaring van a tot z te beschrijven, herinner ik me dat eenmaal in de winkel direct werd aangesproken door een medewerker. Ik legde hem uit dat ik op zoek was naar een nieuw paar hardloopschoenen. Hij vroeg me of ik wist welke schoenen voor mij geschikt zouden zijn. Ik vertelde hem dat ik ongeveer honderd pond te besteden had, maar dat ik voor de rest geen idee had welke schoen het beste bij me zou passen.

De Asics-medewerker vroeg of ik mijn voeten en renbewegingen wilde laten meten. Laat dat de reden zijn waarom ik naar die winkel toeging. Ik betaalde twintig euro, de kosten van de meting en de expertise van de medewerker. “Je krijgt een tegoedbon. Als je straks of later besluit de schoenen te kopen, dan kun je de bon inleveren en krijg je twintig euro korting op je schoenen”, zei de medewerker, waarna hij me naar beneden verwees naar zijn collega die de test zou afnemen.

De jongen beneden vroeg me mijn schoenen uit te trekken en te gaan staan in een apparaat om niet alleen mijn maat, maar ook de drukpunten van mijn voeten te meten. Al snel werd duidelijk wat ik gevoelsmatig al wist: mijn ene voet is groter dan de ander én ik sta licht naar binnen met mijn enkels. Dat is belangrijke informatie om te bepalen welke ondersteuning ik nodig had.

Ik werd ondervraagd over mijn intenties: hoeveel ga je lopen, op wat voor ondergrond, wat zijn je ambities? Twee of drie keer per week, asfalt, euhm, twee of drie keer per week lopen? Na wat geknik verdween de jongen in het magazijn om met het eerste paar terug te komen. Op deze schoenen liep ik een eindje op een loopband, waarop de jongen zei dat hij nog niet tevreden was. Hij haalde er nog een paar bij. En daarna nog een paar. Drie keer bleek echt scheepsrecht.

Slimme trucjes

Wat later stond ik aan de kassa met die bon in mijn ene hand en de schoenen in de andere. Trots op mezelf dat ik toch zo’n ontzettend goed paar schoenen had gekocht. Hardlopen zou geen probleem meer zijn! Asics doet het slim: ze geven je kennis en kunde waar je twintig euro voor betaald, die je vervolgens weer terug krijgt door middel van korting op je schoenen! Geen weggegooid geld, zo lijkt het.

Je zou kunnen beredeneren dat het meten van je voeten en het analyseren van de loop een extra dienst is die Asics aanbiedt. Daarom vragen ze er geld voor. Echter, hoewel je natuurlijk met de opgedane kennis naar de concurrent kan stappen, minimaliseren ze die kans door 1. goede service te bieden en 2. twintig euro korting op schoenen te bieden. Het is een als service vermomde marketingtactiek.

Waarom dit een positieve ervaring voor mij is? Ten eerste omdat Asics snapt dat de persoon die mij helpt in de winkel het verschil maakt en niet de schoen, an sich. De medewerker was bekwaam én aardig, een goede combinatie. Ten tweede: de schoen gaat ook het verschil maken, mits het de juiste is. Door er een bedrag voor te vragen, wordt de waarde van de meting in geld uitgedrukt. Dat geeft niet alleen Asics fysieke waarde, maar geeft de consument het gevoel dat het daadwerkelijk ook iets voorstelt. Marketing als een service helpt mij om de juiste schoen uit te zoeken. Dat is hoe ik marketing het liefst zie: relevant en met een meerwaarde.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie