Naar inhoud

Mijn moeder, ze vindt marketing maar niets

“De meeste marketingafdelingen in Nederland zijn stafafdelingen. Zij houden zich uitsluitend bezig met de promotionele mix. Bazen denken dat marketing en marketingcommunicatie hetzelfde is.” Dat is mijn stelling, want marketeers vermarkten hun eigen vak maar wat slecht.

Mijn moeder vraagt: “Jongen, wat doe je eigenlijk voor beroep?” Ik vertel haar dat ik in de marketing zit. Ze zegt: “Ik vind reclame verschrikkelijk, behalve een paar.” Ik vertel haar dat marketing meer is dan alleen reclame. Dat het ook te maken heeft met winkels, versturen van zooi, productontwikkeling, assortimenten en klantenservice.

“Oh” zegt ze “Dat is nog erger. Klantenservice is helemaal verschrikkelijk. Ik word bijna nooit goed geholpen. Behalve bij de Friesland Bank hier in het dorp.” Ze vindt het maar niks. “Nee,” zegt ze, “en al dat naakt van tegenwoordig. Het ene merk doet nog wilder dan het andere.” Ik zeg: “Moeders, een ‘merk’ is een verzameling van herkenningspunten. Waar je het over hebt, is een ‘adverteerder’.”

Ze kijkt me doordringend aan. “Nou, er zouden meer programma’s zoals Kassa moeten komen. Dan had je niet meer zo’n grote mond.”

Een uurtje kuddekrap

Mijn vriend Peter vraagt: “En, wat gaan we vandaag doen?” Op zaterdag doen wij vaak voor de lol een uurtje “kuddekrap”, we doen dan alsof we een radioprogramma hebben. Nepinterviews met mensen op straat over thema’s rondom marketing en communicatie. Ik zeg: “Vandaag interviewen we de middenstand van IJmuiden over hun sociale media propositie.”

Peter zegt: “Hallo, meneer de visboer. Wij zijn van het programma Kuddekrap. We komen u een paar vragen stellen over uw marketing.” Ik hou de camera vast en introduceer mezelf mompelend (niet zeggen dat ik les geef in marketing). De visboer droogt zijn handen af. “Marketing, marketing, ja...”, twijfelt ie. “Ja, dat hebben we in deze winkel niet nodig, hè. Een goed product is de beste reclame.”

Ik zeg vanachter de camera: “Maar ho, meneer de visboer. Reclame is een onderdeel van de promotionele mix. Heus, ik snap dat de kwaliteit van uw product herhaal aankopen en referenties stimuleert. Strikt genomen is productkwaliteit geen reclame.”  Peter probeert de situatie te redden en vraagt de visboer: “Zit u op Facebook? Kunnen we u liken?” Het gezicht van visboer verwordt tot een boosaardige grimas. We worden de winkel uitgezet. Wij lachen. Hij boos.

Onder medemarketeers

Een vragensteller uit de zaal, een marketingmanager, vraagt mij: “Nederland staat tweede op de wereldranglijst van onderzoek naar marketing. Waarom zijn er Nederland zo weinig chief marketing officers (cmo’s)?” Goeie vraag. Waarom zijn marketingmensen geen onderdeel van de concerndirectie?

Ik antwoord: “Strikt genomen zijn we in Nederland tweede op het gebied van marketing communicatie. Maar laten we het er eens over hebben.” Ik vraag hem hoeveel dagen per week hij bezig is met aan distributie, assortimentsdiepte of prijsbeleving. “Dat doe ik niet” zegt ie, “dat doet afdeling ‘commercie’.” De zaal lacht. We doen stemrondjes met vingers in de lucht. Dit kleine marktonderzoekje leidde tot de stelling hierboven: “De meeste marketingafdelingen in Nederland zijn stafafdelingen. Zij houden zich uitsluitend bezig met de promotionele mix. Bazen denken dat marketing en marketingcommunicatie hetzelfde is.”

Blijkbaar zijn marketingmensen, zoals ik, er nooit in geslaagd om helder te maken wat de verschillen zijn tussen marketing, de marketing mix, de promotionele mix, reclame, adverteren en misleiden. Ook niet tussen adverteerder, merk, merkimago en de klantenservice. Daar gebruiken we dan het liefst ook nog steeds Engelse woorden voor. Dus blijft elke sterveling tussen al deze termen een is-gelijkteken zetten. In de volksmond, zoals die van mijn moeder, de visboer en jouw baas, is alles omtrent marketing één pot nat. Marketing zelf wordt maar bar slecht vermarkt.

De illustratie is gemaakt door Isabelle Hörl en de tekst valt onder Creative Commons

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie