Naar inhoud

Netwerken voor marketeers; gewoon doen

GOUDA #PIM - Een tijdje geleden bezocht ik een themasessie van Platform Innovatie in Marketing (PIM) in Gouda bij het kantoor van softwareleverancier Centric. De avond stond in het teken van netwerken. Ik verwachtte concrete tips die ik direct zou kunnen toepassen in mijn zakelijk leven. Zo stond immers ook aangegeven in de aankondiging van de avond op de website van PIM. De avond liep anders dan verwacht.

Tijdens de themasessie Netwerken voor Marketeers van Platform Innovatie in Marketing (PIM) in Gouda vertelt Roel Snel, commercieel directeur van Embraceled, zijn idee achter een grote knipperende armband: “Laten we eerlijk zijn, onbekende mensen zijn best eng. De Embraceled armband kan mensen net even een duwtje in de rug geven. Voorafgaand aan een evenement kunnen interesses aangegeven worden. Op het evenement gaat het lichtje in de armband knipperen als je bij iemand in de buurt staat met dezelfde interesses.”

Zou het echt helpen als bezoekers van een evenement allemaal met een lichtgevende armband rond zouden lopen? Zou dat leiden tot betere nieuwe contacten? Op de evenementen die wij organiseren, bijvoorbeeld CRM in 1 Day of Digital Marketing in 1 Day, zie ik nooit mensen alleen in een hoekje staan die niet met iemand durven te praten. Dat je met die armband misschien sneller iemand treft met dezelfde interesses is waarschijnlijk waar. Maar is het niet juist leuk om met mensen te praten die andere interesses hebben om eens naar hun manier van denken te luisteren?

Dat het ook anders kan, lieten twee dames van Speeddaten.nl zien. Ze hadden een avondje zakelijk speeddaten opgezet. Iedereen kreeg, zonder armband, tien gesprekken van vier minuten waarin we moesten ontdekken of je iets voor elkaar kon betekenen op zakelijk vlak. Erg gezellig en ik moet zeggen, ook best nuttig. Al snel wist ik met wie ik nog eens contact zou kunnen opnemen.

Hoewel ik tijdens de avond iets meer concrete tips had verwacht over netwerken, ging ik na het speeddaten toch met een stapel visitekaartjes naar huis. Zo blijkt maar dat netwerken vooral draait om gewoon doen. Er staat op zakelijke evenementen of bijeenkomsten bijna nooit een speeddate setting klaar, maar dat betekent niet dat je niet gewoon op iemand kan afstappen om een praatje te maken. Dat lijkt me de kortste en makkelijkste weg om er achter te komen of je iets voor elkaar kunt betekenen op zakelijk vlak.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie