Naar inhoud

Pinterest en het open internet (en waarom SOPA een slecht idee is)

Als de Amerikaanse antipiraterijwetten SOPA en PIPA doorgevoerd worden, dan is het sociale netwerk Pinterest ten dode opgeschreven. Gezien vanuit het splinternet-idee van onderzoeksbureau Forrester, waarbij het internet gevuld zal worden met een grote hoop rommel en enkel nog toegankelijk zal zijn door een aantal hubs die informatie verzamelen, heeft Pinterest echter een goede kans. Dat is namelijk precies waar dit sociale netwerk erg geschikt voor is; het verzamelen en ordenen van informatie.

Pinterest, waar het draait om het delen van interessante illustraties, foto’s en video’s met gelijkgestemden (vreemd of niet), groeide van ruim één miljoen gebruikers in augustus 2010 naar vier miljoen gebruikers vandaag de dag. Wekelijks bezoeken ongeveer elf miljoen gebruikers de site en weet zich daarmee hekkensluiter van de top tien sociale sites.

Jezelf de wereld in pushen

Natuurlijk moet je je bij de sociale netwerken afvragen; wat kun je ermee? Moet je er überhaupt iets mee? Als bedrijf, maar ook als consument. Voor je het weet heb je een account bij vijftig netwerken en het up-to-date houden van deze kringen is onbegonnen werk. Zelfs al gebruik je een tool als Tweetdeck en heb je alle netwerken aan elkaar gekoppeld, want wat moet je ermee? Jezelf de wereld in pushen? Is dat werkelijk de reden van bestaan?

Waarom Pinterest gebruiken? Dat vroeg ook blogger Johan Voets zich hardop af op DutchCowboys. Het antwoord; als ondernemer kun je er veel verkeer mee genereren. Hij haalt het voorbeeld van Kate, haarstyliste en juwelenmaker voor The Small Things, aan, die na het plaatsen van een foto op Pinterest het bezoek zag groeien naar honderdduizend page views.

Argumenten voor en tegen zijn voor elk sociaal netwerk te bedenken, zo schrijft Voets. Succesvol aan de slag met Pinterest vergt de juiste content en mindset. En juist die content maakt Pinterest een beperkt netwerk; alleen plaatjes en video’s zijn te delen. Op zich een goede insteek, want het mensenras lijkt niet meer te veel te willen lezen, zeker niet online. Zo onderkende bijvoorbeeld ook luchtvaartmaatschappij KLM, die insteekt op een rich media platform om klanten te inspireren en binden. Jammer maar helaas voor de schrijvers onder ons. Wait… what?

Serendipiteit

In ieder geval. Waar het nieuwe slag sociale netwerken, zoals Tumblr, StumpleUpon én Pinterest, op inspelen is het “ontdekken” aspect. De makers van Pinterest spreken ook van serendipiteit, het goede woord. Het Witte Woordenboek zegt: “Het doen van een vondst waarnaar men niet zocht, naar het boek The three princes of Serendip van H. Walpole.” Het concept werd ook gebruikt voor de film Serendipity, waarbij de hoofdpersonages geloven in het (terug)vinden van een partner omdat het het lot is.

Daar zit wat mij betreft de kracht van deze sociale netwerken. Ik ben sinds kort fervent gebruiker van zowel Pinterest als StumbleUpon, omdat het mij op plekken brengt waar ik eerder niet geweest was. En, niet geheel onbelangrijk, ik kan deze websites en shops makkelijk opslaan, met één klik op de knop, zodat ik er op een later tijdstip naar terug kan keren. En, ook niet geheel onbelangrijk, met één klik op de knop is het gedeeld, naar andere sociale media die rondom een netwerk georganiseerd zijn, zoals Facebook.

Dat brengt bezoekers waar je eerder niet mee in contact stond naar je website, maar als bezoeker kan je aangenaam verrast worden, wat een extra positief gevoel meegeeft. Juist een open en deelbaar internet zorgt niet alleen voor business, maar ook voor een goede customer experience. Daarom is SOPA een slecht idee, censuur is killing voor iedereen. Uiteindelijk ook voor de partijen die deze wetten hebben geïnitieerd.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie