Naar inhoud

Positieve houding in de sociale media beste medicijn tegen 'recessie'

Nederlanders hebben een mening. Da’s duidelijk. Veelal ook een ongeremde mening. In Nederland vaak als integer en eerlijk beschouwd, in het buitenland soms als a-sociaal en onbeschoft ontvangen. De sociale media (massaal in Nederland ingezet door hen die een uitgesproken mening hebben) geeft deze karakteristieken ultiem weer.

Wil je de economie een boost geven, dan hebben we durf nodig. Investeerders, aandeelhouders, stakeholders en beurzen plus (grote) aankopen zijn veelal door emotie gestuwd. Tuurlijk: een lage prijs, een goed product, een goede investering, een snelle roi of andere meer rationale redenen zijn vitaal bij aankopen en investeringen. Maar daarbij is het ‘gevoel’ van doorslaggevende factor. Investeringen, grote aankopen en bijvoorbeeld het beginnen van een startup begin je veelal op basis van ‘goed gevoel’.

Vertrouwen, inzet en feestboekers

Veel respect voor de Tweeps, feestboekers, de LinkedInners, de bloggers, de columnisten en andere ‘burgerjournalisten’ die de moed erin houden. De sociale media deelnemers die positief blijven, die overal kansen zien, die welzeker soms kritisch zijn maar dán opbouwend. Want 'kritiek hebben' krijgen wij niet meer uit de Nederlandse cultuur, dus ook niet uit onze sociale media ‘sphere’.

Een economische recessie heeft daarbij baat aan een groep die hun nek uitsteken. De voortrekkers, de innovators en vooral dié groep die zich positief blijft opstellen naar alles wat de economie positieve impulsen kan geven. Niet alleen voor zichzelf, maar ook vooral anderen hun initiatief, hun idee, hun succes gúnnen.

Want daar begint het mee; het gunnen van het succes van anderen. En daarbij is sociale media een spiegel. Een spiegel van sentiment, mood(swings) en meningsvorming. Daarbij kunnen we helaas constateren dat ook in díe sociale media de zure zijlijnfiguren een podium krijgen. Zzp’ers even zonder klus, marketeers- of communicatieexperts die hun campagnes vroegtijdig zien stranden en ‘social media experts’ die merken dat hun riedeltjes Googlebaar zijn, lijken soms het positieve inzicht totaal kwijt. Het aantal Tweeps, feestboekers of andere deelnemers in de ‘sociale’ media dat gráag andere een ongenuanceerde trap geeft, lijkt steeds groter te worden. Jammer en vooral onnodig remmend. Ondernemen en succes hebben begint namelijk met... een glimlach.

Sociale media toont haar enge gezicht

De zuurheid; dat is voor velen een reden om weg te blijven van Twitter, Facebook, LinkedIn updates of andere burgerjournalistiek-gedreven mediakanalen. Het aantal volgers lijkt af te nemen net als de heavy users van de sociale media. Ook de traditionele mediakanalen lijken niet altijd de meest gelukkigen te zijn in hun berichtgeving. Hierdoor komen wij in een spiraal die dodelijk kan zijn voor economie. Nu het geven van een mening zo laagdrempelig is, wordt de positiviteit ook spijtig snel en al ‘bashend’ de grond in geduwd.

Het gunnen van andermans succes. Dit wordt ook weleens het ‘pay it forward’ principe genoemd. Laat die glimlach zien, ondersteun (sociale media) initiatieven van anderen, wees eens positief over de inzet van collega sociale media deelnemers waarbij je zelf geen belang kent. Gun een ander hun initiatief. Pak uit het aanbod van verzuurde berichtgeving eens de kansen. Focus op de frisse initiatieven waar jij aan mee zou willen doen, de kansen die jij ziet in de markt, de startups die ondanks economische tegenwind de eigen ‘ballen’ in de strijd gooien voor hún passie en hun idee.

De moed erin houden. Dát is het motto voor 2012 en later. Just pay it forward.. with a smile!

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie